Utbud
Kvalitetssäkring sker genom att utgå från styrdokument på högskole- och akademinivå och aktuell statistik om utbildningen vid akademin, samt förankring i institutionerna under beredningsarbetet.
Process för utbudsplanering vid akademin
Akademins process för utbildningsutbud följer högskolans process och den årstidplan som tas fram inför varje nytt år (se länk till aktuell process nedan). Detta innebär att akademins utbildningsutbud för våren det kommande året fastställs av rektor i maj och att akademins utbildningsutbud för hösten det kommande året fastställs av rektor i oktober.
Akademins ledning inleder diskussioner om akademins utbildningsutbud för kommande år i februari, genom ett uppstartsmöte i akademins utökande ledningsråd, där akademi- och prefekter, controller och samordnare ingår. Diskussionerna tar sin utgångspunkt i nuvarande utbildningsutbud, samt akademins mål och strategier för utbildning, vilka återfinns i akademins Vision, Mål och Strategier (VMS-A3), samt innevarande verksamhets- och handlingsplaner för akademin och dess institutioner.
Processen med utbildningsutbudet fortgår sedan under våren med gemensamma arbetsmöten i akademins ledningsråd, där studenter finns representerade, samt förankring på institutioner, innan akademichefs förslag på utbildningsutbud lämnas till rektor, enligt nedanstående tidtabell:
Aktivitet |
Tidpunkt |
Ansvarig |
Uppstart av arbetet, med workshop i utökat ledningsråd |
Februari |
Akademichef, med stöd av controller |
Arbetsmöte/workshop i akademins ledningsråd |
Mars/april |
Akademichef, med stöd av controller |
institutionerna tar fram förslag på antagningstal för ht/vt för aktuell planeringsperiod |
Maj |
Prefekter |
Akademins ledningsråd behandlar förslag och bereder gemensamt förslag på utbildningsutbud |
Juni |
Akademichef, med stöd av controller och ekonom |
Akademichef fastställer förslag på utbildningsutbud |
Juni |
|
Förslaget lämnas över till avdelningen för Utbildningsstöd för inläggning i KursInfo, samt handläggning inför rektorsbeslut. |
Juni |
Akademicontroller/prefekter |
Förutom innevarande års utbildningsutbud, samt beslutade dokument för verksamhetsstyrning, beaktas och diskuteras ansöknings- och antagningsstatistik, akademins måluppfyllelse i förhållande till styrelsens utbildningsuppdrag och regleringsbrev avseende nybörjarplatser på lärarutbildningar, ekonomiska förutsättningar, samhällets behov av utbildningsprogram och fristående kurser, samt akademins möjligheter att kompetensmässigt möta de behov som finns.