Lokal arbetsmiljökommitté
Arbetsmiljöarbetets organisation regleras i Högskolans lokala arbetsmiljöavtal (pdf).
Den lokala arbetsmiljökommitténs uppgift är att:
- Verka för att högskolans fastställda arbetsmiljömål uppnås.
- Delta i planeringen av arbetsmiljöarbetet inom akademin samt följa hur arbetet genomförs.
- Arbeta för att alla medarbetare och studenter inom akademin engageras och bidrar till att skapa en god arbetsmiljö.
- Identifiera behov av arbetsmiljöutbildning inom akademin.
- Arbeta utifrån Arbetsmiljöverkets föreskrift om systematiska arbetsmiljöarbete och inom ramen för det ta fram årlig handlingsplan för arbetsmiljön och kontinuerligt följa upp den.
- Noga följa utvecklingen gällande risker i arbetsmiljön och frågor som rör skyddet mot ohälsa och olycksfall.
- Behandla frågor som påkallats av skyddsombud eller studerandeskyddsombud vid akademin.
- Yttra sig över ansökan om bygglov som avser arbetslokaler eller personalrum.
- Följa arbetsskadeutvecklingen inom akademin.
- Återrapportera arbetsmiljöarbetet årligen till den centrala arbetsmiljökommittén.
- Sammanträda minst sex gånger per år.
Sammansättning
Ordförande
Stina Sundling, akademichef
Arbetsgivarrepresentanter
Madelene Einerborg, HR-specialist
Ann-Sofie Rihs, prefekt
Skyddsombud
Patrik Vallant, polislärare
Studerandeskyddsombud
Representanter från Polisförbundets studerandeförening.
Representant för SACO
Martin Behre
Representant för OFR
Vakant
Läs mer om högskolans centrala arbetsmiljöarbete