Central arbetsmiljökommitté
Högskolans centrala arbetsmiljökommitté har ansvar för övergripande planerings- och samordning i arbetsmiljöarbetet. Den ägnar sig åt uppföljning och tillsyn enligt AML kap 3 § 2 och Arbetsmiljöverkets föreskrift (AFS) 2001:1 om systematiskt arbetsmiljöarbete om årlig uppföljning av arbetsmiljöarbetet.
De anställda och studenter medverkar genom skyddsombud respektive studerandeskyddsombud som har utsetts av respektive fackliga organisationerna och studenterna. Representanter från Saco-S respektive OFR/S ingår i gruppen sammansättning.
Kommittén är rådgivande till rektor i arbetsmiljöfrågor och sammanträder minst sex gånger per år.
Kommitténs sammansättning
Ledamöter
För arbetsgivaren:
- Birgitta Alfraeus, HR-chef, ordförande
- Stina Sundling, ledamot
- Charlott Sundeen, campus- och hållbarhetschef, ledamot
- Irma Lina Molnar, HR-handläggare, sekreterare
För arbetstagarna:
- Agnes Andersson Wänström, huvudskyddsombud, skyddsombud A1
- Helén Svensson, skyddsombud VS
- Signe Wulund, skyddsombud VS
- Jonas Westman, skyddsombud A2
- Goran Puaca, skyddsombud A2
- vakant, skyddsombud A4
Studenthälsan:
- Helene Nilsson, kurator
För studenterna:
- Anna Wik, huvudstuderandeskyddsombud
Fackliga representanter med närvaro-/yttranderätt:
- Vakant
Sammanträdestider 2024
Centrala arbetsmiljökommittén sammanträder sex gånger per år, normalt torsdagar kl 13:00-15:00. Under 2024 sker mötena följande dagar:
- 17 oktober (Zoom-möte)
- 12 december (Zoom-möte)
Sammanträdestider 2025
- 30 januari
- 13 mars
- 8 maj
- 21 augusti
- 16 oktober
- 11 december
Anmäl ett ärende
För att anmäla ett ärende till centrala arbetsmiljökommittén skickar du ett mejl till HR. Du får därefter en bekräftelse om ditt ärende kommer att lyftas enligt önskemål.
E-post till HR: hr@hb.se
Kallelse skickas ut fem arbetsdagar innan mötet hålls, eventuella handlingar behöver därför inkomma sex arbetsdagar före aktuellt möte.
Minnesanteckningar
Minnesanteckningar kan begäras ut från högskolans arkiv.
Mejla begäran till: registrator@hb.se