Central arbetsmiljökommitté

Högskolans centrala arbetsmiljökommitté har ansvar för övergripande planerings- och samordning i arbetsmiljöarbetet. Den ägnar sig åt uppföljning och tillsyn enligt AML kap 3 § 2 och Arbetsmiljöverkets föreskrift (AFS) 2001:1 om systematiskt arbetsmiljöarbete om årlig uppföljning av arbetsmiljöarbetet. Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:1) om systematiskt arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar träder i kraft 1 januari 2025 och ersätter AFS 2001:1.

De anställda och studenter medverkar genom skyddsombud respektive studerandeskyddsombud som har utsetts av respektive fackliga organisationerna och studenterna. Representanter från Saco-S respektive OFR/S ingår i gruppen sammansättning. 

Kommittén är rådgivande till rektor i arbetsmiljöfrågor och sammanträder minst sex gånger per år.

Kommitténs sammansättning

Ledamöter

För arbetsgivaren:

För arbetstagarna:

Studenthälsan:

För studenterna:

Fackliga representanter med närvaro-/yttranderätt: 

  • Vakant

Sammanträdestider 2024

Centrala arbetsmiljökommittén sammanträder sex gånger per år, normalt torsdagar kl 13:00-15:00. Under 2024 sker mötena följande dagar:

  • 17 oktober (Zoom-möte)
  • 12 december (Zoom-möte)

Sammanträdestider 2025

  • 30 januari 
  • 13 mars
  • 8 maj
  • 21 augusti
  • 16 oktober
  • 11 december

Anmäl ett ärende

För att anmäla ett ärende till centrala arbetsmiljökommittén skickar du ett mejl till HR. Du får därefter en bekräftelse om ditt ärende kommer att lyftas enligt önskemål.

E-post till HR: hr@hb.se

Kallelse skickas ut fem arbetsdagar innan mötet hålls, eventuella handlingar behöver därför inkomma sex arbetsdagar före aktuellt möte. 

Minnesanteckningar

Minnesanteckningar kan begäras ut från högskolans arkiv. 

Mejla begäran till: registrator@hb.se