Erasmus+ Blandade intensivprogram
BIP-samarbetet ska bestå av minst tre lärosäten med en Erasmus Charter från tre olika länder som är associerade till Erasmusprogrammet. BIP:en ska bestå av en virtuell komponent samt en kort fysisk mobilitet och dessa delar ska komplettera varandra. Den virtuella komponenten ska sammanföra deltagarna online, där de arbetar tillsammans med specifika uppgifter som ingår i BIP:en och som räknas in i de övergripande läranderesultaten. Den virtuella delen ska alltså innebära gemensamt arbete, t.ex. övningar, diskussioner, grupparbete eller liknande. Den ska inte enbart bestå av digitala föreläsningar. Den fysiska mobiliteten, som ska pågå 5-30 dagar, ska också möjliggöra meningsfull interaktion mellan studenter och bestå av exempelvis grupparbeten, diskussioner eller liknande.
Blandade intensivprogram bör använda innovativa lärande- och undervisningsmetoder, bland annat i form av webbaserat samarbete. De kan omfatta problembaserat lärande där transnationella och ämnesövergripande grupper arbetar tillsammans för att lösa utmaningar, exempelvis med anknytning till FN:s mål för hållbar utveckling eller andra samhällsutmaningar. De bör tillföra ett mervärde jämfört med de befintliga kurser som de deltagande lärosätena erbjuder och kan vara fleråriga. De kan användas som ett verktyg för att främja lärosätenas digitaliseringsarbete och ge både deltagare och lärare möjlighet att träna sina digitala färdigheter.
Att delta i ett blandat intensivprogram kan vara en möjlighet till internationalisering för studenter inom utbildningsprogram som inte har utrymme för långa terminsutbyten. Det kan också användas för att få upp intresset hos studenter att delta i ett längre utbyte senare i utbildningen. Dessutom ger det internationalisering på hemmaplan för de lokala studenterna vid mottagande lärosäte.
De tre lärosätena som organiserar kursen har följande roller:
- Ett av de tre lärosätena är koordinerande lärosäte. Det innebär att de ansvarar för att ansöka om medel (”organisational support”) för det blandade intensivprogrammet. Se mer under rubriken ”finansiering”. Detta lärosäte är normalt också mottagande lärosäte, det vill säga värd för den fysiska mobiliteten.
- De två andra lärosätena är sändande lärosäten. De deltar aktivt i kursens utformning och skickar deltagare till kursen vars stipendium finansieras genom budgeten för studiemobilitet inom Erasmus+ KA131.
I dagsläget är det möjligt för HB att delta i BIP som sändande lärosäte. Informationen nedan är därför skriven utifrån perspektivet att HB ingår i samarbetet som ett sändande lärosäte.
Allmänna villkor för blandade intensivprogram
- De tre lärosätena måste ha en Erasmus Charter och komma från tre olika länder som är associerade till programmet. Se lista över vilka länder som är associerade till programmet här
- Det måste finnas ett Erasmusavtal om studentutbyte mellan HB och det mottagande lärosätet.
- Kursen ska generera minst 3 ECTS för studenter. Poängen ska ges av det mottagande lärosätet (de ska inte examineras av HB). Studenter från HB som deltar ska kunna tillgodoräkna sig poängen och de ska kunna ingå i deras examen.
- Kursen ska ha minst 15 deltagare som finansieras med Erasmusstipendium. Lärare som undervisar på kursen samt lokala studenter på mottagande lärosäte som deltar i kursen räknas inte med.
- Den gemensamma fysiska mobiliteten ska pågå mellan 5-30 dagar.
- Den gemensamma virtuella komponenten kan ske före, under och efter den fysiska mobiliteten (eller en kombination av dessa).
Finansiering
Organisatoriskt stöd för det blandade intensivprogrammet
Lärosäten som vill skapa ett blandat intensivprogram ansöker om finansiering för kursen från Erasmus+, så kallat "organisatoriskt stöd". Det koordinerande lärosätet ansvarar för att ansöka om medel för BIP:en och gör det genom att i sin årliga ansökan om Erasmusmedel (KA131) ange att de planerar att arrangera en BIP. Det organisatoriska stödet beräknas på ett schablonbelopp gånger antal deltagare. Man kan ansöka om medel för 15 till 20 deltagare (lokala studenter vid mottagande lärosäte ska ej räknas med). Ansökningsomgång 2023 var schablonbeloppet 400 Euro per deltagare vilket innebär att det organisatoriska stödet för en BIP var mellan 6000 – 8000 Euro. Observera att det är tillåtet att ha fler än 20 deltagare i BIP:en men dessa genererar inte ett högre organisatoriskt stöd.
Det organisatoriska stödet är ett bidrag till kostnader som lärosätena ådrar sig för att organisera de blandade intensivprogrammen, t.ex. kostnader för förberedelse, utformning, utveckling, genomförande och uppföljning av programmen, inklusive tillhandahållande av fysisk verksamhet och virtuell verksamhet/verksamhet på distans samt övergripande förvaltning och samordning. Det får inte användas till resor och uppehälle för deltagarna.
Om BIP:en tilldelas medel ansvarar det koordinerande lärosätet för medlen och eventuellt fördelning mellan lärosätena. Koordinerande lärosäte är också ansvarig för att rapportera BIP:en i slutrapporten för det aktuella Erasmus+ KA131-projektet.
Erasmusstipendium för deltagare
Erasmusstipendium för HB:s studenter som deltar i en BIP finansieras med samma budget som övriga studentmobiliteter inom Erasmus+ KA131. Det är endast den fysiska mobiliteten som studenter kan få stipendium för.
Lärare från högskolan som undervisar på kursen kan ansöka om stipendium för den fysiska mobiliteten genom Erasmus+ undervisning. Du kan läsa mer om det här.
Är du intresserad av blandade intensivprogram?
International Office vid Högskolan i Borås hanterar de Erasmusprojekt som blandade intensivprogram tillhör (KA131) och behöver därför vara involverat i hela BIP-processen. Kontakta de internationella koordinatorerna via exchange@hb.se redan i inledningsskedet, när förfrågan/idén uppstår, för att stämma av möjligheterna och få stöd. Det är flera långa processer som behöver hinnas med och man bör räkna med att det tar åtminstone 1 år från en inledande förfrågan till att BIP:en kan börja, ibland längre. Frågor som behöver utredas är exempelvis upplägg för kursen, behörighetskrav, utlysning och tilldelning av platser, tillgodoräkning, stipendiefinansiering m.m.