Frågor och svar om kvalitetsarbete för utbildning
Har du ytterligare frågor?
Kontakta Anders Nylund, kvalitetssamordnare, e-post: anders.nylund@hb.se
.
Hoppa till huvudinnehålletHögskolan i Borås erhöll 2021 av Universitetskanslersämbetet (UKÄ) omdömet godkänt kvalitetsarbete vid en granskning av högskolans kvalitetssäkringssystem för utbildning. Högskolan har därefter fortsatt arbetet med att sprida kunskapen om kvalitetssystemet och att vidareutveckla det systematiska kvalitetsarbetet. Nedan samlas vanliga frågor och svar om detta arbete.
Har du ytterligare frågor?
Kontakta Anders Nylund, kvalitetssamordnare, e-post: anders.nylund@hb.se
Kvalitetsarbete för utbildning utgör en del av högskolans kvalitetssystem. Utgångspunkt tas i högskolelagen, högskoleförordningen samt de europeiska riktlinjerna för kvalitetssäkring av utbildning, Standards and guidelines for quality assurance in the European Higher Education Area (kort: ESG). Genom specifika aktiviteter säkerställs systematisk och dokumenterad kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av högskolans utbildningar. Aktiviteterna utgår från utbildningsprocessens olika faser: förutsättningar, genomförande och resultat. De mer konkreta aktiviteterna i kvalitetssystemet, till exempel kurs- och programutvärderingar, lokal utbildningsutvärdering och programråd finns beskrivna i Kvalitetshandbok för utbildning. Där finns även för varje aktivitet bakgrund och syfte, genomförande, dialog, åtgärder och återkoppling, tidplan och vem som ansvarar för respektive aktivitet.
Det är viktigt för Högskolan i Borås att bedriva utbildning av hög kvalitet. Genom ett systematiskt kvalitetsarbete skapas rätt förutsättningar för att kontinuerligt utveckla kvalitet i den utbildning högskolan bedriver. Högskolelagen uttrycker detta på ett liknande sätt: ”Verksamheten ska avpassas så att en hög kvalitet nås i utbildning och forskning.”
Grunden för högskolans kvalitetssäkringsarbete bygger till stor del på de gemensamma europeiska riktlinjerna för kvalitetsarbete, Standards and guidelines for quality assurance in the European Higher Education Area (kort: ESG). I dessa återfinns sammanlagt tio standarder som berör intern kvalitetssäkring av högre utbildning. Standarder säkerställer att vi genomför den utbildning vi erbjuder med tillräckliga resurser. Det handlar också om att med jämna mellanrum följa upp den utbildning som bedrivs genom att identifiera såväl styrkor som svagheter, samt att identifiera möjligheter till att utveckla kvaliteten på befintlig utbildning.
Standarder och riktlinjer för intern kvalitetssäkring (European Standards and Guidelines, ESG) (pdf)
Linjechefer och kollegiet, har tillsammans utvecklat högskolans systematiska kvalitetsarbete och har ett gemensamt ansvar för dess vidare utveckling. En fortsatt utveckling är mycket viktig för att säkerställa att vårt systematiska arbetssätt erbjuder ett relevant stöd som utvecklar kvaliteten på den utbildning som bedrivs vid Högskolan i Borås.
Stäng Vem ansvarar för kvalitetsarbetet vid Högskolan i Borås?
Det systematiska kvalitetsarbetet är en gemensam angelägenhet för alla anställda och studenter vid Högskolan i Borås. Rektor är ytterst ansvarig och under rektor samordnas kvalitetsarbetet avseende utbildning och forskning mellan nämnder och akademier. Med stöd av kvalitetssystemet ansvarar kollegiet (lärare och forskare) för att kontinuerligt utveckla kvalitet i den utbildning som erbjuds.
Akademichef är ytterst ansvarig för det systematiska kvalitetsarbetet vid respektive akademi. Det operativa arbetet ligger normalt på akademiernas institutioner och organiseras av prefekt eller proprefekt. I detta arbete ingår att regelbundet följa upp, utvärdera och utveckla kvalitet i utbildning och forskning. De samordningsfunktioner som finns placerade vid verksamhetsstödet stödjer tillsammans med akademiernas egna kvalitetssamordnare akademiernas arbete vad gäller att organisera och operationalisera kvalitetsarbetet.
Stäng Varför behöver alla medarbetare känna till kvalitetssystemet?
Forskning, utbildning och samverkan är de tre ben på vilka högskolans verksamhet vilar. Att vi ska utveckla dess kvalitet är självklart. Oavsett vad du har för arbetsuppgifter är du här för att bidra till kvalitet i utbildning, forskning och samverkan. Därför bör alla medarbetare ha kännedom om att högskolan har ett systematiskt arbetssätt som ger kvalitet i det arbete vi utför. Däremot behöver inte alla känna till systemet i detalj. Detta beror givetvis på vilken roll du själv har.
Stäng Har jag som stödjande personal en roll i kvalitetsarbetet för utbildning – hur vet jag vilken?
Utgå från det arbete du utför. I din roll ger du stöd till utveckling av kvalitet för utbildning, till exempel i form av budgetarbete, infrastruktur, kommunikation, studievägledning m.m. Tydliga och effektiva administrativa processer och system skapar förutsättningar för oss alla att bidra till kvalitet i utbildning.
Börja med att prata med dina kollegor och ta del av den information som finns på webbsidan Kvalitetsarbete för utbildning och den mer praktiskt inriktade Kvalitetshandbok för utbildning.
Stäng Ingår det något om forskning i kvalitetssystem för utbildning?
Enligt högskolelagen ska all utbildning vila på vetenskaplig eller konstnärlig grund samt på beprövad erfarenhet. Högskolan har riktlinjer som möjliggör att forskningsanknytning implementeras i utbildning med utgångspunkt från de olika ämnesområdenas tradition, kontext och särart. Forskningsanknytning följs upp och granskas inom ramarna för ordinarie kvalitetsgranskningar inom forskning och utbildning (till exempel kurs- och programutvärderingar, lokala forsknings- och utbildningsutvärderingar samt UKÄ:s utbildningsutvärderingar).
Stäng Är ett godkänt kvalitetssystem lika med god kvalitet i utbildning?
Nej, granskningen av kvalitetssystemet är inte direkt kopplad till kvaliteten på själva utbildningen, bara på hur systematiskt vårt arbetssätt är. Ett välfungerande kvalitetssystem stödjer dock utveckling av kvalitet i vår utbildning.
UKÄ påbörjade under 2024 sin granskning av kvalitetssäkringsarbetet vid Högskolan i Borås. Granskningen kommer att beröra kvalitetssystemen för både forskning och utbildning. Bedömargruppen kommer att genomföra ett platsbesök med tillhörande intervjuer under vecka 45 2024. UKÄs slutrapport förväntas komma i februari eller mars 2025.
Stäng Varför granskar UKÄ lärosätenas kvalitetssystem för utbildning?
UKÄ har ett nationellt uppdrag att granska lärosätenas kvalitetssäkring av utbildning. Uppdraget innefattar att granska på vilket sätt lärosätena tillvaratar resultat från genomförda granskningar och uppföljningar, för att därefter genom sitt systematiska kvalitetsarbete omsätta dem i kvalitetshöjande åtgärder. Det handlar alltså inte om att granska kvaliteten på själva utbildningens innehåll, detta görs på andra sätt, exempelvis genom utbildningsutvärderingar, både våra egna och de UKÄ genomför.
Stäng Vad skiljer en programutvärdering från en lokal utbildningsutvärdering?
En programutvärdering genomförs varje år, där synpunkter från avgående studenter, programmets lärarlag samt eventuella andra aktörer samlas in. Programansvarig brukar i normalfallet ansvara för denna. Det primära syftet är att utvärderingen bidrar till en systematisk uppföljning och kontinuerlig utveckling av programmet.
En lokal utbildningsutvärdering genomförs vart sjätte år av en bedömargrupp i vilken externa representanter ingår. Fokus ligger här på måluppfyllelse, det vill säga att programmet uppfyller kraven i högskolelagen, högskoleförordningen och examensbeskrivningarna.
Stäng Varför har vi en sexårig cykel för lokal utvärdering av en utbildning?
UKÄ arbetar efter en sexårig cykel. Högskolan i Borås har valt att synkronisera sin utvärderingscykel med UKÄ:s. Praktiskt innebär detta att vi lokalt inte utvärderar de utbildningar UKÄ väljer att titta på.
Stäng Utvärderas all utbildning inom ramen för lokal utbildningsutvärdering?
Nej, de utbildningar UKÄ väljer att utvärdera inom ramarna för sin utvärderingscykel ingår inte i högskolans lokala granskning. Vad gäller fristående kurser görs vart sjätte år bland dessa ett urval för en närmare granskning.
Stäng Hur kan jag ta del av dokumentation och resultat av olika aktiviteter i kvalitetssystemet?
I Kvalitetshandboken för utbildning framgår i vilka forum och beslutande organ resultat av olika aktiviteter ska tas om hand. Resultat efterfrågas framför allt av prefekter, proprefekter, programansvariga och kursansvariga som använder dessa till att utveckla högskolans utbildningar. Dokumentation i form av rapporter och handlingsplaner tillgängliggörs via högskolans lärplattform, webbplats och DIVA. Det framgår ur Kvalitetshandboken för utbildning var du går in och letar efter relevant information för respektive aktivitet i kvalitetssystemet.
Stäng Skiljer sig vårt kvalitetssystem mycket från de vid andra lärosäten?
Givetvis finns det skillnader mellan olika lärosätens system för utbildning, men en minsta gemensam nämnare är att de alla utgår från Standards and guidelines for quality assurance in the European Higher Education Area (kort: ESG). Högskolans kvalitetssystem för utbildning tjänar som utgångspunkt för att i framtiden kunna ha ett sammanhållet kvalitetssystem för forskning och utbildning. Flera andra lärosäten har samma målsättning.
Standarder och riktlinjer för intern kvalitetssäkring (European Standards and Guidelines, ESG (pdf)
Programråden utgör rådgivande organ till programmets lärarlag och institutionsledning. I programråden möts externa och interna intressenter för att arbeta med strategiska utbildningsfrågor, samt identifierade utvecklingsbehov utifrån framtagna programrapporter. Exempel på frågor kan vara samhällsbehov och utbildningens användbarhet, studentrekrytering, professionens delaktighet i utbildningen samt utbildningens innehåll, struktur och mål.
Programråd knyts i normalfallet till ett utbildningsprogram, men program med närliggande inriktning och/eller många samlästa kurser kan ha ett gemensamt programråd. Programråd består av interna ledamöter i form av lärare och studenter och externa ledamöter i form av professionsrepresentanter.
Utgående från Rutin för systematisk uppföljning av kvalitetssystem för utbildning vid Högskolan i Borås ska kvalitetssystemet för utbildning följas upp på ett systematiskt sätt. Uppföljningen ska kontrollera att högskolans kvalitetssystem avpassas så att utbildningarna når en hög kvalitet, att tillgängliga resurser utnyttjas effektivt samt att kvalitetsarbetet är en gemensam angelägenhet för högskolans personal och studenter. Ansvar utgår från rektors stab som vart tredje år utser en arbetsgrupp med stöd av högskolans kvalitetssamordnare. Arbetsgruppen väljer själv vilka aktiviteter i kvalitetssystemet de tittar närmare på och presenterar varje år en rapport med ett antal rekommenderade åtgärder för berörda enheter att arbeta vidare med.
Stäng Hur relaterar kvalitetsarbetet till högskolans verksamhetsplaner?
Den högskoleövergripande verksamhetsplanen bygger på högskolans visioner och mål. Utgående från visioner och mål beslutar styrelsen om en treårig plan med utpekade fokusområden från vilka akademier och verksamhetsstöd tar fram sina motsvarande verksamhetsplaner. Samtliga verksamhetsplaner används senare till att följa upp verksamheten. Under arbetscykelns gång genomförs regelbundna kvalitetsdialoger mellan högskolans ledning och de olika akademierna/enheterna.
Stäng Kvalitetssystem för utbildning och universitetskvaliteter – hur hänger de ihop?
Regeringen beslutade i maj 2022 om följande kriterier för att ett lärosäte ska kunna benämnas universitet: framgångsrikt inrättande av utbildning på forskarnivå, förvaltning av examenstillstånd på forskarnivå, hög kvalitet i utbildning, hög kvalitet i forskning, hög kvalitet i samverkan. För att säkerställa att vi uppfyller dessa kriterier kan regeringen tillfråga UKÄ och vår tolkning av dessa punkter är att högskolan för att uppnå universitetsstatus bland annat ska ha godkända kvalitetssystem för utbildning och forskning.
Utgående från dessa kriterier, ligger Högskolan i Borås väl till. Högskolan har fem examenstillstånd, har examinerat över 100 doktorer och har ett godkänt kvalitetssystem för utbildning. När UKÄ granskade högskolans kvalitetssystem för forskning som ett pilotprojekt 2019, blev bedömningen att vi hade rutiner och planer för kvalitetssäkring på plats, men genomförandet saknades varför systemet inte kunde få godkänt. Delområdet samverkan fick dock godkänt vid denna granskning.
Kvalitetsarbete för utbildning
Kvalitetshandbok för utbildning
Standarder och riktlinjer för intern kvalitetssäkring (European Standards and Guidelines, ESG) (pdf)