Studiemiljöråd
Rådet bevakar frågor som rör diskrimineringslagens krav på arbete med aktiva åtgärder som utbildningsanordnare och som huvudman för utbildning i förhållande till arbetsmiljölagen.
Rådet utgör ett stöd för högskolan (akademier och studentstödjande verksamhet) så att ett förebyggande arbete kan ske inom följande områden:
- Antagning och rekrytering
- Examinationer och bedömningar
- Studiemiljö
- Studier och föräldraskap
- Undervisningsformer och organisering (Diskrimineringslagen 2008:567)
Rådet medverkar även som remissinstans för exempelvis reviderade rutiner, handlingsplaner och utformning av studentenkäter som till exempel rör frågor om diskrimineringsgrunderna samt externa remisser.
Ledamöter
Sammansättningen i rådet utgörs av tio ledamöter:
- Chef för Studentcentrum: Lena Tyrén (ordförande och sammankallande)
- Studerandehuvudskyddsombud: Anna Wik Studentkåren i Borås
- Studerandeskyddsombud: Therése Robsahm Riegler
Studentkåren i Borås - Skyddsombud: Agnes Andersson Wänström
- Representant från Studentcentrum: Helene Nilsson
- Representant från Bibliotek: Johanna Persson
- Representant för Akademin för textil, teknik och ekonomi: Pia Mouwitz
- Representant för Akademin för vård, arbetsliv och välfärd: Vakant
- Representant för Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT: Malin Utter
- Representant för Akademin för polisiärt arbete: Sofia Persson
Rådet kan adjungera ytterligare representanter vid behov.
Mötestider under 2024
Studiemiljörådet träffas 13:00–14:00 vid följande tillfällen.
- 18 januari
På agendan: Studentombudsman, återkoppling om ärenden hösten 2023.
Studenthälsan återkoppling om ärenden hösten 2023 - 29 februari
På agendan: Kursrapporter, hur arbetar utbildningarna med kursrapporter och hur får studenterna återkoppling?
Vilka intryck tar vi med oss från vårens introduktionsinsatser? - 2 maj
På agendan: Hur arbetar akademierna med det systematiska arbetsmiljöarbetet i relation till studenterna?
- 22 augusti
På agendan: Studentombudsman, återkoppling om ärenden våren 2024.
Vilka insatser behöves för att stödja studenterna inledningsvis i sin utbildning, diskussion. - 10 oktober
- 5 december
Mötestider under 2023
Studiemiljörådet träffas 13:00–14:00 vid följande tillfällen.
- 26 januari
På agendan: Studentombudsman, återkoppling om uppdraget och ärenden hösten 2022. Årsrapport Studiemiljörådet 2022, mötesagenda för 2023.
- 23 februari
På agendan: Studenternas arbetsmiljö, arbetsmiljölag
- 20 april -
inställt
- 28 september
På agendan: Studentombudsman, återkoppling om ärenden våren 2023. Uppföljning och erfarenheter från Introduktionen.
- 9 november
På agendan: Genomgång av Diskrimineringslagen, Studentbarometern och diskussion kring ett ”case”.
- 30 november
På agendan: Arbete med årsrapport 2023. planering av områden och innehåll för 2024
Mötestider under 2022
Studiemiljörådet träffas 13:00–14:00 vid följande tillfällen.
- 21 april
På agendan: Bakgrund och uppdrag Studiemiljörådet, Plan för diskrimineringsfri organisation och Studentombudsman
- 18 augusti
På agendan: Rollen som studentombudsman, Studentkåren, Mål för en diskrimineringsfri organisation, Projekt "En god studiestart", Projekt "Utveckling av samarbetsinlärning genom SI-pass"
- 29 september
På agendan: Studentbarometerna, fokus på frågor som berör diskriminering och studenternas studiemiljö.
Hur arbetar akademierna/institutionerna med studiemiljöfrågor och vilka rutiner finns.
- 10 november
På agendan: Inför mötet fick deltagarna i uppdrag att fundera kring hur studiemiljöarbetet fungerar och vad högskolan behöver arbeta vidare med de kommande åren för att leva upp till kraven i lagstiftningen – både gällande diskrimineringslagen samt arbetsmiljölagstiftningen.
- 8 december
På agendan: Sammanställning av årsrapport
Årsrapport Studiemiljörådet 2022: dnr 1039-22
Årsrapport Studiemiljörådet 2023: dnr 976-23
Rådets uppdragsperiod: 1 januari 2022 – 31 december 2024.
Beslut om inrättande av Studiemiljörådet: Dnr 786-21