Generativ AI i uppgifter och examinationer
AI-verktyg kan vara mycket hjälpsamma för studenter. De kan hjälpa till med att göra beräkningar, skriva kod eller förstå svåra idéer. AI kan också hjälpa till att sammanfatta stora mängder information, förklara komplexa sammanhang, analysera och problematisera eller tänka kritiskt och självständigt.
Det är viktigt att veta när och hur man får använda AI. Som lärare behöver du bestämma vad AI betyder för din kurs, varför du tillåter det och vad studenterna ska kunna göra med AI. Du behöver också tänka på vad som inte är tillåtet och vad studenterna behöver kunna göra utan AI.
Det är också viktigt att tala om för studenterna vad du som lärare förväntar dig av dem om de använder AI. Du behöver också tänka på hur du ska bedöma studenternas arbete om de använder AI och hur de ska visa att de har använt AI på rätt sätt.
Fusk och plagiat är allvarliga brott och det är viktigt att informera studenterna om vad som räknas som fusk och vad konsekvenserna kan vara. Om en student använder AI på ett otillåtet sätt kan det räknas som fusk.
Sammanfattande checklista för lärare
- Förståelse och mål: Definiera vad generativ AI innebär i ditt sammanhang och vilket mål du har med att använda det i undervisningen.
- Kommunikation: Var tydlig med vad du förväntar dig av studenterna när de använder AI. Hur ska de bearbeta och använda det material som AI genererar?
- Etiska aspekter: Diskutera vikten av korrekt användning av AI samt andra etiska frågor som integritet och ansvar.
- Bedömning: Hur kommer du att bedöma arbeten där AI har använts? Vad behöver studenterna dokumentera om deras användning av AI?
- Akademisk ärlighet: Informera studenterna om vad som räknas som fusk när det gäller användning av AI och vilka konsekvenser det kan få.
- AI:s begränsningar: Diskutera att AI-verktyg kan ha sina brister, som att generera felaktig information eller reflektera fördomar i det material de genererar.
Kom ihåg att AI kan vara ett kraftfullt verktyg för lärande och utveckling, men det kräver ansvarsfull användning.