Hot och våld

Personhot

  • Håll om möjligt ett säkert avstånd till den som hotar
  • Behåll lugnet
  • Var vänlig, provocera inte, avbryt inte
  • Undvik fysisk kontakt
  • Känner du till motpartens namn ska du använda detta
  • Försök att uppmärksamma kollegor eller andra på hotet

Om hotet övergår till handling

  • Ta skydd och ropa på hjälp av kollegor
  • Försök avlägsna dig från platsen
  • Använd nödvärn – använd det våld som krävs för att skydda dig eller rädda liv

Hot via brev

Om du får ett brev som innehåller hot eller annat brottsligt budskap är det viktigt att tänka på följande:

  • Ta inte i brevet i onödan
  • Lägg brevet i en plastficka eller annat skyddande omslag för att säkra spår
  • Notera ankomstdag
  • Kontakta HR för överlämning av brev
  • I de fall du känner igen typen av försändelse som hot eller trakasserier, öppna inte försändelsen utan lämna den direkt till HR

Hot/trakasserier på nätet (t.ex. e-post, sms, chat)

All form av elektronisk kommunikation lämnar digitala spår efter sig, gör därför enligt följande:

  • Spara meddelandet/länken och gör en Print screen (skärmdump)
  • Stäng inte av datorn
  • Kontakta närmaste chef som i sin tur kontaktar HR
  • Kontakta CSIRT (Computer Security Incident Response Team) via e-post csirt@hb.se, eller vid akuta fall via högskolans larmnummer 033-435 44 00

Stöd och rådgivning

  • Kontakta HR vid behov av stöd och rådgivning

Hot via telefon

Du kan agera enligt följande vid pågående hot. Tänk på att:

  • Uppträda lugnt och vänligt
  • Vara uppmärksam på rösten, egenheter t.ex. om rösten är mörk, ljus, högljudd, sluddrig, tystlåten, mjuk
  • Inte avbryta
  • Anteckna så många uppgifter som möjligt från samtalet
  • Hålla igång samtalet
  • Spela in samtalet eller be en kollega medlyssna om möjlighet finns

Ladda ner Checklista: hot via telefon

Notera följande:

  • Hotarens meddelande, exakt hur löd hotet?
  • Inkommande nummer, samtalslängd, datum samt klockslag
  • Om det nämns något namn eller någon plats
  • Om hotaren verkar ha lokalkännedom
  • Mot vem/vad riktar sig hotet?
  • Finns det något motiv?
  • Framförs några krav?
  • Finns det något hot/bomb?
  • Hotarens språk och attityd t.ex. dialekt/brytning. Talar hotaren snabbt, stammande, svordomar, fackuttryck, välvårdat, läspande, långsamt? Är hotaren lugn, upphetsad?
  • Hotarens identitet: man, kvinna, pojke, flicka
  • Bakgrundsljud, tyst, röster, barn, trafik, musik, maskiner

Som inledning bör du tala om för hotaren att också andra människor utanför arbetsplatsen kan komma till skada.

Exempel på frågor att ställa till den som hotar:

  • Mot vem/vad riktar sig hotet?
  • Finns det något motiv?
  • Varför gör du det här?
  • Framförs några krav?
  • Exakt hur löd hotet?
  • Tillhör du en särskild organisation?
  • Var är bomben placerad?
  • Vad är det för sorts bomb?
  • När kommer bomben att explodera?

Åtgärder vid hot och våld

Hur kan jag hjälpa en kollega som har utsatts för hot eller våld?

Akuta åtgärder

  • Ta den drabbade avsides till en lugn och säker plats
  • Visa omsorg genom vänlighet och stöd
  • Ta hand om personen och ge den varm dryck och kanske filt eller jacka
  • Informera alltid närmaste chef som bedömer om krisledningsgrupp ska sammankallas
  • Håll den drabbade under uppsikt

Tänk på att

  • Se till att den drabbade personen kommer hem på ett säkert sätt
  • Om den drabbade är ensam hemma, försöka ordna sällskap

Vid kontakt med SOS Alarm och högskolans larmnummer var beredd att uppge följande:

  • Ditt namn
  • Plats (Högskolan i Borås, byggnad, huskropp och våning)
  • Signalement

Alla hot ska anmälas till Arbetsmiljöverket av närmaste chef eller HR. Om dessa ej kan nås ska du utföra anmälan själv och informera närmaste chef snarast. 

  • Högskolan i Borås larmnummer – dygnet runt: 033-435 44 00
  • Vid akut fara för liv, hälsa och egendom, kontakta SOS Alarm 112

Väktarstöd

Vid behov av väktarstöd p.g.a. svårhanterliga situationer ring larmnummer 033-435 44 00 och begär assistans av väktare.