Process för utformning och genomförande av uppdragsutbildning
Följande processteg bör beaktas vid utformning och genomförande av uppdragsutbildning.
1. Utgångspunkter
- Vilka ämnen/institutioner är berörda? Vilket ämne/institution tar huvudansvar/kursansvar?
- Hur ska dialogen med uppdragsgivaren gå till?
2. Kartlägg förutsättningar och genomförbarhet
- Finns kompetens, ledig tid och övriga resurser?
- Relaterar det till ämnesområde som lärosätet har examensrätt för?
- Bidrar uppdraget till att utveckla lärosätets kompetens, forskning eller samverkan?
- Följer uppdraget lärosätets riktlinjer för uppdragsutbildning?
3. Målgrupp
- Definiera målgruppen för uppdragsutbildningen.
- Identifiera målgruppens befintliga kunskapsnivå och färdigheter.
- Anpassa utbildningen efter målgruppens behov och förväntningar.
4. Mål och syfte
- Definiera mål och syfte med uppdragsutbildningen. Vad förväntas deltagarna uppnå efter avslutad utbildning?
- Se till att målen är realistiska, mätbara och relevanta för organisationens, gruppens eller individernas behov.
5. Innehåll
En uppdragsutbildning är kompetensutveckling för personal i företag, myndigheter och organisationer och därför råder det speciella förutsättningar som behöver beaktas i designen av uppdragsutbildning. Deltagarna är yrkesverksamma samtidigt som de studerar och arbetsgivarna anmäler sina medarbetare till kompetensutveckling utifrån olika individuella eller organisatoriska behov.
Om det inte sedan tidigare finns ett koncept eller befintlig kurs i högskolans ordinarie utbud som matchar förfrågan kan en uppdragsutbildning i dialog med beställaren skräddarsys.
- Uppgifter om kursinnehåll och deltagare vid poänggivande uppdragsutbildning dokumenteras i KursInfo/Ladok.
- Beskrivning av kursinnehåll och schema samt deltagarförteckning, en kursdossier, ska upprättas och arkiveras för icke poänggivande uppdragsutbildning.
6a. Läroplan och kursstruktur – Poänggivande uppdragsutbildning
- Dokumentera kursinnehållet i enlighet med Högskolan i Borås process för utbildningsplanering i KursInfo/Ladok.
6b. Läroplan och kursstruktur – Icke poänggivande uppdragsutbildning
- Utveckla en strukturerad läroplan som omfattar olika ämnen och färdigheter.
- Organisera kursinnehållet i en logisk ordning och definiera specifika inlärningsmål för varje modul eller session.
- Upprätta och arkivera en kursdossier för en icke poänggivande uppdragsutbildning eller
- Dokumentera kursinnehållet i KursInfo/Ladok.
Dokumentation av kursinnehåll i KursInfo/Ladok förenklar lagefterlevnaden avseende deltagarlistor samt förenklar framtagandet av standardiserade intyg.
6. Beräkning av kostnader
Uppdragsutbildning ska ha fullkostnadstäckning. Detta innebär att lärosätets samtliga kostnader för utbildningen ska täckas av intäkterna. En ekonom ska alltid kopplas in för att göra en kostnadsberäkning som sedan granskas och beslutas av ansvarig chef. Inför detta steg behöver kostnadsdrivande faktorer som kursupplägg och genomförande vara klara så att ett adekvat pris kan sättas.
7. Offert eller anbud
I samband med offert eller anbud bistår högskolans upphandlare. Offert eller anbud om en specifik utbildningsinsats som lämnas till en uppdragsgivare är ett bindande erbjudande. Det är ett underlag för beställaren att avgöra om denne vill, och kan, köpa utbildningen. En kursbeskrivning ska bifogas.
8. Avtal eller överenskommelse
Vid all uppdragsutbildning ska ett avtal upprättas och undertecknas av parterna enligt lärosätets rutiner och mallar. Vid behov kan högskolans avtalsjurister vara behjälpliga.
Påskrivet avtal, tillsammans med Riktlinjer för uppdragsutbildning vid Högskolan i Borås samt kursplan (poänggivande uppdragsbeskrivning) eller innehållsbeskrivning ska diarieföras hos registrator och skickas till avtalets undertecknande parter samt ansvarig institutions ekonom.
Poänggivande uppdragsutbildning som omfattar mer än 60 hp ska rapporteras till UKÄ.
9. Kursgenomförande
Uppdragsutbildning kan genomföras under andra former än ordinarie utbildning (med avseende på upplägg, lokalitet, intensitet osv.). Det kan därför vara extra värdefullt att följa upp uppdragsgivarens/kundens synpunkter och hur deltagare upplever utbildningen när den pågår. Genom denna typ av dialog ges möjlighet att göra nödvändiga justeringar under pågående kurs.
10. Uppföljning och avslut
Uppdragsutbildning är personalutbildning som även bör generera effekter för verksamheten hos uppdragsgivaren. Efter utbildningens genomförande bör den därför följas upp och utvärderas med både uppdragsgivare och deltagare. Vilka effekter har uppstått efter utbildningen? Uppdraget är avslutat när utbildningen är genomförd och utvärderad.
Efterföljande dialog med uppdragsgivaren kan eventuellt leda till ytterligare uppdragsutbildning eller annan samverkan.