Riktlinjer för uppdragsutbildning
Vad är uppdragsutbildning?
Enligt högskolelagen (1992:1434) är ett av högskolornas uppdrag att i sin verksamhet främja livslångt lärande. Även från arbetsmarknadens sida är det tydligt att högskolorna förutsätts vara en del i detta. Högskolan i Borås ser det som en naturlig del av sin verksamhet att vid sidan om ordinarie utbildningsutbud bedriva utbildning främst avsedd som kompetensutveckling eller vidareutbildning.
Uppdragsutbildning vid Högskolan i Borås vänder sig till juridiska personer såsom statliga och kommunala myndigheter, regioner, företag och andra organisationer. I dialog med uppdragsgivaren ska lärosätet utforma kurser utifrån beställarens specifika behov. Uppdragsutbildning anordnas mot avgift från juridisk person för den deltagare som uppdragsgivaren utser. Uppdragsutbildning ska kännetecknas av lika hög kvalitet som utmärker den reguljära utbildningen och ska ses som ett komplement till denna.
Syfte med uppdragsutbildning
Syftet med uppdragsutbildning är att erbjuda kompetensutveckling som är anpassad till organisationers och företags specifika behov och mål. Genom att erbjuda relevanta och praktiskt tillämpbara utbildningar bidrar uppdragsutbildning till att öka kompetensen och konkurrenskraften hos deltagarna samt främjar den samverkan mellan akademi och det omgivande samhället.
Deltagare – inte studenter
Deltagare i uppdragsutbildning är i formell mening inte studenter vid högskolan och bestämmelser i högskolelagen (1992:1434) och högskoleförordningen är därför inte direkt tillämpbara på utbildningen om det inte är särskilt föreskrivet. Detta innebär bland annat att deltagaren inte omfattas av reglerna gällande disciplinära åtgärder, den obligatoriska personskadeförsäkringen eller rätten till e-postkonto vid högskolan.
Avgift och avtal
Vid uppdragsutbildning tillämpas Avgiftsförordningen (1992:191), vilket innebär att lärosätena ska bestämma avgifternas storlek så att full kostnadstäckning uppnås.
Skriftliga avtal tecknas för all uppdragsutbildning. Vid Högskolan i Borås sker beslutsfattande och avtalstecknande i enlighet med gällande organisations- och beslutsordningar. I avtalet ska det bland annat framgå vem som är uppdragsgivare och beställare samt vilken akademi som är ansvarig för utbildningen. Ett avtal ska därutöver innehålla de punkter som, i enlighet med gällande föreskrifter och riktlinjer, behövs för utbildningens genomförande.
Genomförande av uppdragsutbildning
Ansvaret för uppdragsutbildning vid Högskolan i Borås vilar på akademin, vilken således ansvarar för innehåll, pedagogiskt upplägg och genomförande av utbildningen samt för att uppdragsutbildningen följs upp ekonomiskt. Vidare ansvarar akademin för att poänggivande uppdragsutbildning löpande följs upp samt utvärderas i enlighet med högskolans interna riktlinjer för systematiskt kvalitetsarbete.
Högskolan ska i huvudsak stå för relevant kompetens i de ämnesområden som krävs för att ge uppdragsutbildningen. Högskolan kan i vissa fall genom avtal med annan myndighet eller organisation knyta till sig kompletterande kompetens.
När det är fråga om poänggivande uppdragsutbildningskurser ska kursplan och i förekommande fall utbildningsplan alltid finnas. Vidare ska även examinator utses. Vid Högskolan i Borås ska fastställande av kursplan och utbildningsplan samt utseende av examinator ske enligt de föreskrifter och lokala regler som gäller för reguljär högskoleutbildning. Kursplan och utbildningsplan bör i förekommande fall fogas som bilaga till avtal om uppdragsutbildning.
Deltagare vid uppdragsutbildning erhåller betyg och kursbevis, eller i förekommande fall examensbevis, enligt bestämmelserna för högskoleutbildning på grundnivå och avancerad nivå, om samma kvalitetskrav ställs på uppdragsutbildningen som på motsvarande högskoleutbildning. Detta gäller även om deltagarna saknar behörighet för tillträde till högskoleutbildning. Om kurs- eller examensbevis utfärdas ska det framgå att utbildningen är genomförd som uppdragsutbildning.