Hjälp! Texten försvinner när jag skriver i WISEflow!
Ingen fara, du har kommit åt Insert-tangenten. Klicka på den igen om och det löser sig.
Studenten kan inte skriva Å, Ä och Ö!
Hen har missat att ställa in sin dator på svenskt tangentbord! Du måste hjälpa hen att stänga ner (Obs! EJ lämna in!) genom att använda lösenordet som står i WISEflow. Byt sedan till svenskt tangentbord i aktivitetslisten (längst ner till höger på skärmen, oftast) Starta sedan om WISEflow och logga åter in med hjälp av lösenordet. Nu kan studenten fortsätta skriva där hen var.
Studentens dator har havererat!
Om den inte fungerar alls så kan hen få låna en dator (vi har alltid några i reserv för detta ändamål). Om det har funnits nätkontakt ända tills datorn kraschade så har allt sparats i WISEflow. Hjälp studenten att logga in på lånedatorn genom att du använder lösenordet som står i WISEflow. Nu kan studenten fortsätta der hen var när datorn lade av.
Studentens dator har tappat nätkontakt!
Oftast får man tillbaka nätverkskontakten inom en kort stund. Om inte så kan studenten fortsätta skriva ändå. Studenten måste dock alltid uppmärksamma tentamensvakten på att datorn tappat nätkontakt.
Förutom att det kommer upp en varning om förlorad nätkontakt, längst upp i WISEflow, så dyker det dyker upp en knapp bredvid inlämningsknappen som säger "Spara ner inlämningen". Be studenten gör detta, d.v.s. spara sin tentamen lokalt på sin dator. Detta ska göras med jämna mellanrum tills hen ska lämna in. Det är ingen fara att tentamen sparas på datorn, den är krypterad. Om man sedan inte har återfått nätkontakt när hen ska lämna in så ska den senaste versionen som finns sparad på datorn läggas över på USB-minne och märkas upp. WISEflowadministratören lägger sedan till tentamen på studentens inlämning.
Behöver studenten spara när hen skriver i WISEflow?
Nej, WISEflow sparar automatiskt ca var 15:e sekund så länge man har nätanslutning.
Det poppar upp notiser på studentens dator under tentamen!
Det är ingen fara. Det går tyvärr inte att stoppa alla notiser. Studenten kan inte komma åt något genom att klicka på en sådan om den skulle poppa upp.
Det står att studenten behöver uppdatera sin version av FLOWlockbrowser för att kunna skriva tentamen!
Även om en student har skrivit tentamen i WISEflow tidigare så måste hen se till att den senaste versionen är installerad. Detta borde studenten ha gjort före tentamen men det är snabbt ordnat.
Be hen logga in i WISEflow och klicka på sitt namn längs upp till höger och välja Ändra profil. Klicka sedan på Systemkrav. Här kan hen ladda ner den senaste versionen (till höger på sidan).
Först sparas den nya versionen ned på datorn och då måste sedan studenten klicka på den för att starta installationen. Det brukar gå på några minuter. Sedan kan du be studenten att testa genom att klicka på den blå rutan Testa webbläsare. Nu ska det endast finnas gröna bockar (2 eller 3, det ser lite olika ut) till vänster på sidan under Grundläggande krav.
Nu kan studenten logga in på dagens flow.
Vilka datorer kan studenten använda för att skriva tentamen i WISEflow?
Både PC och Mac kan användas, dock ej Chromebook eller Mac med tidigare version än 10.15.1
Vilken browser/webbläsare fungerar med WISEflow?
Chrome eller Firefox är rekommenderat som webbläsare men det går bra med Safari, Opera och Edge också.
Lämnas WISEflowtentan in automatiskt?
När man skriver tentamen i FLOWmulti så kan man utnyttja hela skrivtiden. När tiden är ute så kan man inte längre skriva något men man måste aktivt lämna in sin tentamen ändå genom att klicka på "Gå till inlämning" längst upp i högra hörnet och sedan lämna in.
När man skriver tentamen i FLOWassign (filbaserad hemtentamen) eller i FLOWlock (filbaserad salstentamen) så ska man lämna in sin tentamen, som pdf, inom skrivtiden.
Hur får studenterna tillbaka sina bedömda WISEflowtentor?
Sina bedömda tentor får de tillbaka i WISEflow, alltså inte i Selfservice som övriga salstentamen (skanning), efter det att resultatet har publicerats i Ladok.
Studenten kommer inte ihåg lösenordet till sitt student-id!
För att kunna skriva tentamen i WISEflow krävs det att man kan sitt konto och sitt lösenord. Om man inte kommer ihåg sitt student-id (konto) så kan tentamensvakt kontakta administratör för WISEflow.
Om studenten glömt sitt lösenord kan man skapa ett nytt i Selfservice.