Lästips om IKT
Lästips om informations- och kommunikationsteknik (IKT)
Informations- och kommunikationsteknik (IKT) är idag mer eller mindre en nödvändighet i särskilt högre utbildning och begreppet som sådant används allt flitigare.
Det är en stor fördel att ha utbildade pedagoger som tipsar om vad och hur tekniken och verktygen ska användas, nämligen till att kommunicera på ett bra sätt. IKT-pedagogen bidrar till att IKT-kompetensen på högskolan höjs.
Boktips från Christofer Ögren
Christofer Ögren är anställd som IKT-pedagog på högskolan vilket är en ny roll sedan september. Vill du kontakta Christofer för frågor och hjälp går det bra att ta kontakt direkt eller via Edutech.
Kontaktuppgifter Christofer Ögren och Edutech
När Christofer fick frågan om vilken bok han vill tipsa om valde han boken Digitalisering av högre utbildning med Stefan Hrastinski som redaktör.
Se lånestatus för Digitalisering av högre utbildning /Stefan Hrastinski
Varför vill du rekommendera just den här boken?
Digitalisering är en central del i samhället och inom utbildning. Användande av digital teknik i undervisningen kan bidra till bland annat en ökad flexibilitet, ett ökat samarbete och interaktion. Pandemin har lett till att digitaliseringen har skyndats på, inte minst inom den högre utbildningen där många gick över till distansundervisning. Utvecklingen stannar inte av utan fortsätter i rask takt med nya tekniska och pedagogiska möjligheter och utmaningar.
Jag tror att det är viktigt att man som lärare funderar över digitaliseringens möjligheter i sin egen undervisning. Om, hur och när kan nyttjande av digitala verktyg bidra till lärandet? Det kan vara svårt att själv orientera sig bland alla digitala verktyg och pedagogiska idéer och jag tror att denna bok kan vara en hjälp. Boken ger konkreta exempel på pedagogisk användning av digital teknik och vad som fungerat bra (och ibland även mindre bra).
Den är indelad i sju olika huvudkategorier:
• Forum
• Sociala medier
• Poddar
• Video
• Bedömning
• Omvänt klassrum
• Nätbaserade distanskurser
Varje huvudkategori består av ett antal kapitel med exempel från olika lärosäten där man har förändrat en kurs med hjälp av digital teknik. Varje kapitel tar sitt avstamp i avsnitten bakgrund och evidens. I avsnitten digitalisering, resultat och lärdomar kan man följa vad som gjorts, hur det gick och tankar inför nästa steg.
Vem tycker du ska läsa den här boken?
Jag tycker denna bok ska läsas av lärare som vill ha fler tips och goda exempel för att utveckla sin egen undervisning med hjälp av digital teknik. Boken behöver absolut inte läsas från pärm till pärm, utan kan med fördel vara en uppslagsbok för att läsa om just det område som man är intresserad av just nu.
Har boken inspirerat dig på något konkret sätt? Hur?
Jag har tidigare jobbat med digitalisering inom grundskolan och som nyanställd IKT-pedagog på Högskolan i Borås, så har det varit viktigt för mig att sätta mig in i hur högre utbildning bedrivs och kan utformas. Denna bok har bidragit till detta och gett mig tips och idéer som jag kan ha med mig när jag diskuterar pedagogik och digitalisering med högskolans lärare.
Är det något annat du vill säga om boken?
Jag tror mycket på det kollegiala lärandet och goda exempel. Boken är skriven av lärare för lärare, vilket jag tycker är en bra ingång. Jag tror att vi här på Högskolan i Borås också kan skapa ännu fler former framöver för att utveckla och dela erfarenheter kring digital teknik och lärande. Både inom den egna institutionen och mellan institutioner och akademier.
Boktips från biblioteket
Nedan hittar du några tips från biblioteket på böcker inom området IKT pedagogik. Tipsen är listade i alfabetisk ordning, och i samband med varje tips har du en länk så att du kan kolla om boken är utlånad eller inte. Är den utlånad går det utmärkt att reservera boken.
Använd rummet : högskolepedagogiska metoder för aktiva lärosalar av Sara Uhnoo, Christel Backman, Noomi Asker, Veronica Alfredson och Christine Becker
Uhnoo, Sara; Backman, Christel; Asker, Noomi; Alfredson, Veronica; Becker, Christine (2022) Använd rummet : högskolepedagogiska metoder för aktiva lärosalar. Lund: Studentlitteratur
”Använd rummet” är en efterlängtad bok där lärare inom högre utbildning berättar om sina erfarenheter inom undervisning i Active Learning Classrooms (ALC), hybridsalar, flexsalar och laborativa salar.
Att dagens lärare blivit mer medvetna om rummets pedagogiska betydelse har visat sig ha positiva effekter vad gäller både studenters aktivitetsgrad och prestationer. Boken har en tydlig struktur där typiska metoder samsas med konkreta exempel på läraktiviteter från erfarna lärare inom olika ämnesområden och lärosäten.
Boken ger inspiration och tips till universitetslärare som är nyfikna på att börja använda aktiva lärosalar och till erfarna pedagoger som vill utveckla sin rumsliga kompetens.