Lokaler och ordningsregler

Ordningsregler i bibliotekets lokaler

Biblioteket är en arbetsplats för många och tillsammans skapar vi en god arbetsmiljö.
Viktiga saker att tänka på:

  • Anpassa ljudnivån. Vi ber dig att tala i normal samtalston, sätta mobilen på ljudlös och att helst undvika att tala i mobilen när du befinner dig i området runt informationspunkterna.
  • Om du ska delta i digital undervisning eller liknande (via exempelvis Zoom) ska hörlurar/headset användas. 
  • I det tysta studierummet skall det vara låg ljudnivå, tänk på att det kan uppfattas som störande om du prasslar med godispapper eller lyssnar på musik i hörlurar.
  • Du får ta med dig dryck med lock, smörgås, godis och frukt när du studerar i biblioteket. Övrig mat äts utanför biblioteket. Släng ditt skräp i papperskorgarna och lämna arbetsplatsen i det skick du vill finna den.
  • Var rädd om bibliotekets lokaler, utrustning och material. Det finns exempelvis en tanke bakom möbleringen så flyttar du på något, var vänlig ställ tillbaka det.
  • Datorer får användas i enlighet med SUNET:s etiska regler. För att kunna använda datorer i biblioteket behöver du ett användar-ID. Användar-ID får du av Högskolan. Studenter från andra lärosäten kan få tillfällig tillgång till dator efter kontakt med bibliotekspersonalen.

Lokalerna

Grupprum

Totalt finns det 9 bokningsbara grupprum i bibliotekets lokaler. Du bokar dem i vårt bokningssystem.

Sittplatser

Biblioteket har över 800 sittplatser. Det finns enskilda läsplatser och grupparbetsplatser fördelade på alla plan.

Tyst studierum

I bibliotekets Tysta studierum kan du som har behov av att ha det lugnt och tyst omkring dig, sitta och läsa eller jobba med bärbar dator. Det finns 32 platser varav 2 i sköna läsfåtöljer.

I det tysta studierummet ska det vara låg ljudnivå, tänk på att det kan uppfattas som störande om du prasslar med godispapper eller lyssnar på musik i hörlurar.

Förvaringsskåp

På plan 1 finns låsbara förvaringsskåp, för att använda något av dessa skåp lånar du en nyckel i informationspunkten på plan 2. Borttappad nyckel ersätts enligt gällande prislista.

Datoranvändning

Registrerade studenter vid högskolan i Borås får med automatik ett studentkonto som omfattas av högskolans regelverk för datoranvändning och Sunets regelverk. Detta skall användas vid inloggning till bibliotekets datorarbetsplatser.

Externa studenter och gästföreläsare kan få tillgång till ett gästkonto efter uppvisande av giltig fotolegitimation och kårlegitimation.

Lokaluthyrning

För att hyra någon av bibliotekets lokaler, kontakta Tove Lekselius

Typ av lokaler:

  • Undervisningslokaler: J438, J441
  • Sammanträdesrum: J421
  • Konferenslokal: J2519
Priser och utrustning
Lokal Platser Utrustning Internt HB Myndig./fören. Näringsliv
J421 10 PC/projektor 160 kr/tim. 200 kr/tim. 400 kr/tim.
J2519 22 OH/PC/projektor 230 kr/tim. 290 kr/tim. 575 kr/tim.
J438 48 24 PC/projektor 570 kr/tim. 715 kr/tim. 1 425 kr/tim.
Grp.rum 4-8 Med och utan PC 95 kr/tim. 120 kr/tim. 240 kr/tim.

För externa bokningar är priserna exklusive moms.