Tore Johansson

Akademin för textil, teknik och ekonomi (inklusive Textilhögskolan)

Akademin för textil, teknik och ekonomi (inklusive Textilhögskolan)
— Institutionen för företagsekonomi och textilt management

Telefonnummer: 033-435 4403

E-post: tore.johansson@hb.se

Rumsnummer: U410

Tore Johansson, jur. kand. & ekonomie doktor, disputerade i företagsekonomi vid Göteborgs universitet med avhandlingen Spänning i offentlig upphandling – Om användande av ett strategiverktyg (2022). Han är universitetslektor i organisation och management vid Institutionen för företagsekonomi och textilt management, Högskolan i Borås.

Johanssons forskningsintressen rör främst offentlig styrning, strategiskt arbete och samverkan mellan organisationer. Ett centralt fokus i hans arbete är hur spänningar och paradoxer präglar styrnings- och samverkansprocesser, särskilt i offentliga sammanhang. Hans avhandling analyserade hur offentlig upphandling kan betraktas som ett strategiskt verktyg och hur offentlig upphandling som ett strategiverktyg både kan möjliggöra och försvåra beslutsfattande.

I senare forskning har Johansson fördjupat analysen av paradoxer i interorganisatoriska samarbeten. I ett pågående arbete undersöker han, tillsammans med en kollega, hur känslor formar dynamiken i ett kommunalt samverkansinitiativ för social hållbarhet. Studien visar att känslomässiga reaktioner inte bara är svar på paradoxer utan också aktiva krafter som styr hur aktörer tolkar situationer och vilka handlingsalternativ de uppfattar som legitima. Forskningen belyser dessutom hur vissa spänningar kan framträda med särskild styrka i olika faser av samarbetet, medan andra förblir mer i bakgrunden men ändå påverkar utvecklingen. Genom att följa hur betydelsen av olika motsättningar skiftar över tid blir det möjligt att förstå både varför samverkansinitiativ riskerar att fastna i destruktiva mönster och hur de ibland kan hitta vägar mot mer konstruktiva och förnyande former av samarbete.

Som universitetslärare undervisar Johansson i ledarskap, organisering, etik och granskningssamhället, och handleder examensarbeten på kandidat- och magisternivå. Han har även ett särskilt intresse för pedagogisk utveckling, där frågor om digitalisering, AI och feedback i lärande står i centrum. Under 2025 och 2026 är Johansson involverad i ett pedagogiskt utvecklingsprojekt som syftar till att undersöka studenters förhållningssätt till feedback.