Hanna Borgblad
Universitetslektor
Akademin för textil, teknik och ekonomi (inklusive Textilhögskolan)
— Institutionen för företagsekonomi och textilt management
Telefonnummer: 033-435 5920
E-post: hanna.borgblad@hb.se
Jag är doktor i företagsekonomi och forskar om marknadsskapande inom kulturvärlden och har särskilt studerat konstnärliga arbetsmarknader, MU-avtalet, graffiti- och gatukonstmarknader och kulturinkubatorer.
Min forskning har publicerats i vetenskapliga publikationer som tidskriften Marketing Theory och antologin Marketing the Arts, samt i kulturella tidskrifter som Ord&Bild.
Jag är även postdoktor vid Företagsekonomiska institutionen på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Inriktning på forskningen
- Konstnärliga arbetsmarknader
- Konstruktivistiska marknadsstudier
- Etnografisk, kvalitativ metod
Undervisningsområden
- Grundläggande marknadsföring, eventstudier, kvalitativ metod
Uppdrag utanför akademin
- Referensgruppen för bild- och formstatistik, Myndigheten för kulturanalys