Hanna Borgblad

Akademin för textil, teknik och ekonomi (inklusive Textilhögskolan)
— Institutionen för företagsekonomi och textilt management

Telefonnummer: 033-435 5920

E-post: hanna.borgblad@hb.se

Jag är doktor i företagsekonomi och forskar om marknadsskapande inom kulturvärlden och har särskilt studerat konstnärliga arbetsmarknader, MU-avtalet, graffiti- och gatukonstmarknader och kulturinkubatorer.

Min forskning har publicerats i vetenskapliga publikationer som tidskriften Marketing Theory och antologin Marketing the Arts, samt i kulturella tidskrifter som Ord&Bild.

Jag är även postdoktor vid Företagsekonomiska institutionen på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Inriktning på forskningen

  • Konstnärliga arbetsmarknader
  • Konstruktivistiska marknadsstudier
  • Etnografisk, kvalitativ metod

Undervisningsområden

  • Grundläggande marknadsföring, eventstudier, kvalitativ metod

Uppdrag utanför akademin

  • Referensgruppen för bild- och formstatistik, Myndigheten för kulturanalys