Följeforskning i Läslyftet, Kungsbacka 2016-2017
Startdatum: 2015-01-01
Slutdatum: 2016-01-01
I föreliggande studie ingick tre handledningsgrupper fördelade på tre skolor i kommunen. Deltagande skolor valdes ut av representanter från utvecklingsenheten mot bakgrund av att medverkande skolor skulle ha som man uttryckte det “en stabil ledningsfunktion” innebärande en kontinuitet i ledningsgruppen. Dessutom ville man att handledningsgrupperna skulle ha med lärare från förskoleklass till årskurs nio. Förfrågan riktades specifikt till tre rektorer vilka tackade ja till medverkan. Handledningsgrupper fördelades på F-3, 4-6 samt 7-9 och följdes under ett läsår.
Syftet med följeforskningen såsom utvecklingsenheten formulerat det var att:
● ta reda på i vilken grad Läslyftet bidrar till att pedagoger utvecklar förmågan att forma sin praktik utifrån vetenskaplig grund samt att
● få syn på om förändring sker i hur lärare resonerar kring sin undervisning, vilken förändring det är som sker och vad förändringen beror på.
Man ville söka få svar på följande frågeställningar:
● Hur beskriver lärare sin kunskapsutveckling kring vetenskaplig grund för sin undervisningspraktik?
● Hur påverkar Läslyftet lärare att forma sin praktik utifrån vetenskaplig grund?
● Hur beskriver lärare att Läslyftet påverkar deras undervisning?
● Vilka delar inom Läslyftet beskriver lärarna som framgångsrika för utveckling hos lärarna och för förändring av praktiken?
● Vilken förändring sker av lärares förmåga att kritiskt granska sin egen praktik?