Framtidens E-tjänster (FRAME)
Startdatum: 2014-01-01
Slutdatum: 2015-12-31
Detta görs genom att undersöka följande frågeställningar:
- Hur bör effektiv förvaltning av e-tjänster bedrivas?
- Hur bör ett verktyg utformas för att underlätta förbättringsarbete kring e-tjänster?
- Hur kan organisationer visualisera och följa upp effekterna av effektiv förvaltning av e-tjänster, inklusive såväl process som mätvärden?
Arbetet i FRAME bedrivs med tanke på att åstadkomma följande bidrag:
- En konceptkarta som definierar och positionerar begreppet ”E-service maintenance” gentemot relaterade begrepp. Bidraget är främst teoretiskt.
- Ett IT-verktyg för förbättringsarbete kring e- och IT-tjänster baserat på befintliga erkända ramverk. Bidraget är främst praktiskt.
- Ett persona repository som kan användas i utvecklings- och förvaltningsprocessen av e-tjänster i offentlig förvaltning. Bidraget är både teoretiskt och praktiskt.
- En jämförelsestudie inom användarcentrerad utvärdering. Bidraget är både teoretiskt och praktiskt.
- Publicering av ett antal vetenskapliga artiklar utifrån teori och genomförda studier. Bidragen är främst teoretiska.
FRAME ingår i temat Informations- och kommunikationsteknik som ingår i det strategiska forskningssamarbetet med Skövde. FRAMEs fokus ligger mycket väl i linje med temat Informations och kommunikationsteknik (TIKT), då det behandlar hur e-tjänster kan förnyas, utvecklas, utvärderas och användas för hållbarhet och långsiktighet.
Projektdeltagare vid Högskolan i Skövde är: Eva Söderström (projektledare), Jesper Holgersson och Beatrice Alenljung.
FRAME har samarbete med ett större antal företag och offentliga myndigheter i utveckling och användning av resultaten. Exempel är: Volvo Cars, Sogeti, Karlstads kommun och Evry.