Industrial Graduate School in Digital Retailing (INSiDR)
Startdatum: 2018-04-01
Slutdatum: 2024-03-31
Doktoranderna på INSiDR (Industrial Graduate School in Digital Retailing) tar sig an forskningsfrågor kopplade till de företagsutmaningar som den digitala omvandlingen av handelsbranschen medför. Till exempel behöver alla aktörer i handeln bli bättre på att förstå och förutsäga konsumentbeteenden för att kunna utforma och vidareutveckla framgångsrika affärslösningar.
Högskolan i Borås, Jönköping University och Högskolan i Skövde bedriver sedan tidigare forskning och utbildning med nära samverkan mellan företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring, samt informatik/datavetenskap. Ett gemensamt styrkeområde för de tre lärosätena är digital handel. Doktorandernas avhandlingsprojekt grundas både i den forskning som bedrivs vid lärosätena och i de specifika frågeställningar som projektets företagspartners har identifierat.
Den första kullen med doktorander, påbörjade sina forskarstudier under hösten 2018. Utgångspunkten är att doktoranderna är anställda av de företag som ingår i projektet och att dessa ägnar 80 procent åt sina forskarstudier. Resterande 20 procent arbetar de på företagen.
Projektet INSiDR finansieras med 21,6 miljoner kronor från KK-stiftelsen, samt motsvarande belopp från de deltagande företagen, och löper från 1 april 2018 till 31 mars 2024 och kan komma att förlängas, ifall en ny omgång skulle aktualiseras.
Ellos Group är ett företag som i dagsläget har ett doktorandprojekt i INSiDR. Andra företag och organisationer som är eller har varit delaktiga i INSiDR är Gina Tricot (Frankenius Equity), Eton Retail, Odyssey, Hall Media, Pulsen Retail, Viskan System AB, Svensk Digital Handel, E-Handelsstaden och Handelsrådet.
Huvudsökande för projektet är Jönköping University men Högskolan i Borås är projektägare och därmed utgår skolans drift och administration från Borås.
Länk till Industrial Graduate School in Digital Retailing (INSiDR)
Projektledare
Jenny Balkow
Universitetslektor
033-435 4554