Klimatsmarta konsumenter: Information om hållbarhet till konsument
Startdatum: 2014-01-01
Slutdatum: 2014-12-31
Forskning visar på ett ökat intresse för hållbarhetsaspekter även inom mode. Fler och fler modeföretag förändrar också sin produktion till en mer hållbar, med bättre materialval och större krav gentemot producenterna. De flesta modeföretag kommunicerar dock väldigt lite om vad de gör och om produkternas miljöpåverkan. Konsumenterna har därför inte heller information för att kunna göra mer klimatsmarta val.
I ett första experiment har vi testat vad konsumenter anser om information om skjortors miljöpåverkan baserat på ett miljöindex via en dataskärm i butiken. Informationen för respektive skjorta gavs via en RFID-läsare. 90 personer deltog i denna undersökning.
Projektet är ett samarbete mellan F3 Fashion Function Future och SIIR Swedish Institute for Innovative Retailing och är del i samarbetet mellan Högskolan i Borås och Högskolan i Skövde.