Läsning för lärande
Startdatum: 2023-09-01
Slutdatum: 2028-12-31
Det här forskningsprojektet fokuserar på hur ungdomar med dyslexi beskriver och hanterar sin skolrelaterade läsning samt de verktyg och strategier de har tillgång till och använder för denna läsning. Skolrelaterad läsning, det vill säga läsning kopplad till skolarbete, är en stor del av barn och ungas läsning idag. Den innefattar bland annat tryckt och digital skönlitteratur och facklitteratur, instruktioner och olika typer av läxor.
Inom ramen för projektet kommer kvalitativa intervjuer genomföras med ungdomar i åldern 13-15 år. Deltagarna kommer också få fotografera platser där de läser, samt format och verktyg för läsning som de använder. I projektet antas ett rättighetsperspektiv, vilket innebär att tillgänglighet och likvärdighet är centrala delar i utforskandet av läsning bland ungdomar med dyslexi. Genom att anta ett rättighetsperspektiv kan strukturer och normer som formar läsning bland ungdomar med dyslexi undersökas. Projektet syftar till att öka kunskapen om, samt belysa och stärka förståelsen för behov och förutsättningar gällande skolrelaterad läsning bland ungdomar med dyslexi.
Forskningsprojektet är doktoranden Katarina Hagbergs avhandlingsprojekt och en del av forskarskolan ReSource - Läsningens och källkritikens omvandling i digitala kulturer.