Immersive Technologies and Computations Lab

I labbet finns det möjlighet att arbeta självständigt med digitala verktyg för 3D-modellering, 3D-animation, rendering och simulering. Här finns även AR- och VR-teknologi med tillhörande utrustning, green screen, bodyscanning och möjlighet att utföra tekniska beräkningar samt utveckling av algoritmer och numerisk analys.  

Labbet är utrustat med 15 stationära datorer och breda skärmar, anpassade för tekniskt och designorienterat arbete. I labbet går det att bearbeta stora dataset, köra prediktiva modeller och tillämpa avancerade analytiska metoder.

En extern server tillhandahåller nödvändig beräkningskapacitet och flexibel åtkomst, vilket gör labbet särskilt väl lämpat för att stödja kurser och projekt med höga krav på data och programvara. Labbet stödjer även program med komplexa licensregler och behov av datakommunikation för vetenskaplig visualisering och dataanalys.

Labbet har finansierats med rektors strategiska utvecklingsmedel samt medel från Stiftelsen Svensk Textilforskning.

Resurser i labbet (urval)

-    Polycam, In3D, Luma3D
-    Green screen
-    Arduino-utrustning
-    Motion Capture System Perception Neuron Pro
-    Body suit
-    VR-utrustning

Kontakt

Saina Koohnavard, Institutionen för design
Jan Tepe, Institutionen för design
Vijay Kumar, Institutionen för företagsekonomi och textilt management
Junchun Yu, Institutionen för textilteknologi