09:45–10:05 Blå innovation – alger som fossilfritt och förnyelsebart färgämne för textilindustrin
Färgningen är en av de mest miljöpåverkande faserna i den textila värdekedjan. Alger har föreslagits som ett substitutionsmaterial. Alger är organismer som fotosyntetiserar d.v.s. de har inbyggt mekanismer för växelverkan med ljus. Vi diskuterar vad som är möjligt ur ett industriellt perspektiv.
09:45–10:30 Krig, tullar och Trump – vad innebär världsläget för textilbranschen
Daniel Ekwall, professor i textilt management och gästprofessor vid Försvarshögskolan, spanar framåt och ger tips till textilbranschen när omvärlden gungar.
09:45–10:30, 10:45–11:30 Från vision till verklighet: Automatisering & cirkularitet i nästa generations textilproduktion
Välkommen till en ”förmiddag” där vi förenar teori, praktik och ny teknik i den cirkulära omställningen! Du får kunskap om automation och digitala lösningar samt konkreta tips för den cirkulära omställningen.
11:00–11:45 Projekt klädkod – om arbetskläder, glesbygd och synen på högre utbildning
Kan det vara designen på skyddskläderna som gör att det är svårt för stålverken att rekrytera nya medarbetare? ”Projekt klädkod – för en attraktivare industri” finansierades av Vinnova med syfte att undersöka arbetsklädernas roll inom svensk stålindustrin. Forskningsprojektets initiala fokus på kläder ledde snart vidare till bredare och mer existentiella frågor, som relationen mellan tätort och glesbygd, synen på högre utbildning hos unga och om vad som utgör en meningsfull tillvaro.
11:15–12:00 Möter textilhögskolan näringslivets behov av kompetens inom hållbarhet och cirkularitet?
Vi är glada att presentera ett panelsamtal mellan Borås Textile Days huvudscen och DoTankStockholm, Science Park Borås ”filial” i huvudstaden om ett viktigt och aktuellt ämne.
11:30–12:00 Guidad visning av DoTank Center
Visning av DoTank Center där du får ta del av prototyper, innovationer och vad miljön kan erbjuda er verksamhet inom textil- och modebranschen.
13:00–13:45 Krympande befolkning, kollapsande konsumtion
Inom kort kommer ett radikalt skifte att ske i världens demografiska utveckling. Under 700 år har den globala befolkningen ständigt ökat, vilket lagt grunden för vårt nuvarande ekonomiska system och vår välfärd. När fundamentet för detta system försvinner kommer hela ekonomin, som bygger på att varje generation konsumerar mer än den föregående, att behöva tänka om.
13:00–13:45 AI som möjliggörare för en stärkt designprocess
AI revolutionerar den kreativa sektorn – från textil till arkitektur och film. I projektet RE:CREATE utforskar vi hur teknik kan frigöra kreativitet, förnya designprocesser och stärka samarbeten mellan företag, akademi och offentlig sektor. Hur kan AI stötta framtidens designarbete, öppna för nya samarbeten och bättre förståelse av behov? Välkommen till ett samtal om hur vi tillsammans kan forma nästa steg i den kreativa sektorns omställning.
14:15–15:45 Små partiklar, stora konsekvenser – lär, upptäck och agera!
Textilier, särskilt syntetiska material som polyester och akryl, är en av de största källorna till mikroplast i våra hav och sjöar. Dessa små plastfibrer är osynliga för ögat men har stor påverkan på miljö och hälsa.Välkommen till ett interaktivt seminarium där vi sätter textilier i centrum. Genom föreläsning, praktiska moment och gemensamma diskussioner får du lära dig var mikroplasterna kommer ifrån, hur textilindustrin bidrar – och vad vi som konsumenter, producenter och samhällsaktörer kan göra åt det.
15:00–15:45 Från fast fashionkonsument till passionerad cirkulent?
Från fast fashionkonsument till passionerad cirkulent. F/activister berättar om sin fortsatta ”medvetna konsumentresa” efter månaderna i f/ACT movement och hur det påverkat både privat- och yrkesliv.
15:20–15:40 Guidad visning i Smart Textiles Showroom
Är du intresserad av framtidens textila innovationer? Välkommen att boka plats på en av två guidade visningar som erbjuds under Borås Textile Days.
15:45–16:30 Kan man nå unga vuxna med hållbarhetsbudskap i sociala medier?
Hur ser unga vuxna egentligen på hållbarhetskommunikation i sociala medier och vad skapar intresse? I projektet Remore har vi testat vad som funkar och vad som faller platt. Det handlar mindre om perfekta budskap och mer om äkthet, tonträff och vem som säger vad. Välkommen till ett seminarium där vi delar insikter, exempel och lärdomar om hur mer hållbara livsstilar kan främjas.