När personuppgifter läckt ökar risken för olika typer av bedrägerier, så tänk på att vara extra vaksam. Två vanliga hot är identitetskapning och phishing-attacker (nätfiskeattacker).
Identitetskapning
Bedragare kan använda dina uppgifter för att beställa varor på kredit, ta lån eller öppna abonnemang i ditt namn. Att ditt personnummer finns tillgängligt gör det lättare för dem att utge sig för att vara en betrodd part, som din bank eller arbetsgivare. Personnumret är ofta bara en del av pusslet, men tillsammans med andra uppgifter kan det bli tillräckligt för att begå bedrägerier.
Tecken på identitetskapning kan vara:
Om du misstänker att någon använder din identitet kontakta omedelbart din bank, relevanta myndigheter eller andra berörda organisationer.
Phishing (nätfiske)
När dina uppgifter läckt ökar också risken för phishing, även kallat nätfiske. Bedragare kan skicka mejl, sms eller ringa samtal som ser mycket trovärdiga ut eftersom de använder detaljer om dig för att verka legitima.
Var därför extra försiktig med att klicka på länkar eller öppna bilagor i oväntade meddelanden. Logga aldrig in med din e-legitimation på begäran av någon annan eller lämna ut lösenord via telefon, sms eller mejl. Var också uppmärksam på oväntade förfrågningar om multifaktorautentisering. Det kan exempelvis vara en pushnotis eller kod via mejl eller sms för en inloggning som du inte själv startat.
De flesta bedrägerier kan undvikas om du är uppmärksam. Vid minsta misstanke, stanna upp och ställ dig själv några viktiga frågor:
Om du får ett mejl eller samtal som känns misstänkt, tänk på att du alltid själv kan ringa upp eller kontakta personen/organisationen via deras officiella kontaktvägar för att försäkra dig om att förfrågan verkligen är äkta.