FEK/EK-seminariet: Effekterna av etik inom digital marknadsföring

Vid seminariet presenteras forskningsprojektet TEMPT: Effekterna av etik inom digital marknadsföring - en studie av personalisering i små och medelstora företag (SME), finansierat av Hakon Swenson Stiftelsen (2024-2026). Personalisering syftar till att skräddarsy upplevelser baserat på insamlad information om individer. Den ökande insamlingen av personuppgifter har medfört etiska farhågor kring digital marknadsföring. Tidigare forskning har mestadels belyst fördelarna med personalisering, som ökad respons och lojalitet, men det finns även negativa aspekter som konsumenternas oro för integritet och missbruk av personlig information. Projektet utforskar marknadsförares eget perspektiv på etik inom personalisering. Presentationen hålls av projektledare Niklas Sörum och forskaren Lars Hedegård, som fokuserar på ett artikelutkast (work in progress): ”Navigating Digital Marketing’s New Landscape: Marketing as Surveillance, Ethics in Personalization and the Ambivalent Marketer Subject.”

Artikeln analyserar sambandet mellan marknadsföring som övervakning och etik, baserat på intervjuer med svenska marknadsförare inom SME. Tre teman framträder i praktikernas självkonstitution som "marknadsförare" involverade i personalisering: Marknadsförare som Datamästare: personalisering som en praktik av kontroll och manipulation; Marknadsförare som vänner och inspiratörer: personalisering som en välvillig praktik av ömsesidighet; och Marknadsförare som konstnärer: personalisering som kreativt arbete. Som ett resultat konstruerar dessa något motsägelsefulla teman, enligt praktikernas tal om sitt arbete med personalisering, en ambivalent position för marknadsföraren med konsekvenser för hur vi förstår etik inom personalisering.

Presentatörer: Niklas Sörum och Lars Hedegård

Språk: Svenska