Högre seminarium: Övergångar och skolifiering i ett nytt utbildningslandskap

Välkommen till detta seminarium som handlar om forskningen om barns övergångar och tillhörighet i skolsystemet. Särskilt intresse ägnas åt den nya tioåriga grundskolan, konsekvenserna av skolifiering och skolarisering, hur kontinuitet och progression kan skapas och vad som krävs för att skapa en undervisningsrepertoar som gynnar de yngsta barnens lärande och utveckling.

Föreläsare: Helena Ackesjö, Professor i pedagogik med inriktning på barndom och skola, Linnéuniversitetet

Helenas forskning behandlar främst lärares uppdrag, arbete och villkor, samt professionens möte med policy. Kunskapsintresset är utbildning för barn i skolstartsålder, och forskningen fokuserar framför allt lärares arbete i förskola, förskoleklass och fritidshem/skola samt barns övergångar mellan de olika skol- och verksamhetsformerna. Helena arbetar återkommande med uppdrag från Skolverket, Skolinspektionen och Utbildningsdepartementet i frågor som rör dessa forskningsområden. 

Zoom länk: https://hb-se.zoom.us/my/maritacronqvist

Läs gärna följande inför seminariet:
Persson, S., Ackesjö, H. & Lago, L. (2022). Skolarisering och mantrat om tidiga insatser i utbildningen. Pedagogisk forskning i Sverige, 27(2), 177-189: Skolarisering och mantrat om tidiga insatser i utbildningen | Pedagogisk forskning i Sverige

Seminariet arrangeras av forskargruppen Early Childhood Education (ECE)

Seminariet är öppet för alla som är intresserade av lärande för barn i tidig ålder.

Läs mer om forskargruppen ECE