BHS-seminariet | Barns livsmod får näring av sagan
’Barns livsmod får näring av sagan’: Litteratursyn och barnsyn i litteraturvägledningar under 1970- och 80-talen” – Linnéa Lindsköld.
Vid detta textseminarium presenteras och diskuteras ett utkast till en artikel med arbetstiteln ”’Barns livsmod får näring av sagan’: Litteratursyn och barnsyn i litteraturvägledningar under 1970- och 80-talen”. Artikeln skrivs inom ramen för projektet ”Det lilla livets läsning: Att forma läsning i det svenska folkhemmet”, finansierat av Riksbankens jubileumsfond.
Abstract
Syftet med studien är att skapa kunskap om hur synen på litteratur och barn vävs samman i formandet av önskvärd läsning i hemmet, genom en analys av läsinstruktioner i 70- och 80-talets Sverige. Med läsinstruktioner menas texter som innehåller råd och anvisningar gällande barns och familjers läsning i hemmet, utanför skolan. Barns läsning blev en kulturpolitiskt angelägen fråga under perioden och det publicerades allt fler instruktioner kring hur läsning i hemmet bäst skulle gå till. I artikeln studeras foldrar med korta introduktioner till litterära genrer, medier och författarskap utgivna av företaget Bibliotekstjänst AB. Med en diskursanalytisk metod granskas hur den ’rätta’ litteraturen och dess innehåll beskrivs bidra till att skapa ideala läsande barn och vuxna. Analytiskt förstås foldrarna som ett ”mellanskikt” (Pawley, 2009), alltså steget mellan läspolitiken och den faktiska läsaren. I foldrarna operationaliseras kulturpolitik med grund i vetenskaplig såväl som professionell kunskap. Men det handlar inte om en rak förmedling av kulturpolitiska mål. Författarna till foldrarna tar också spjärn mot rådande ideal och föreslår andra sätt att läsa. Genom foldrarna skapas en specifik läskultur där vissa genrer och estetiska ideal lyfts fram som särskilt lämpade för ett modernt och emanciperat barn. Det är den vuxne läsaren som behöver lära sig hur både olika litterära genrer och olika barn fungerar. Muntligt berättande har en priviligierad position, vilket ställer höga krav på den vuxne att läsa högt på ’rätt’ sätt. Litterära genrer blir användbara när de bidrar till att frigöra barnet från sina föräldrar och från konventionellt eller konservativt tänkande.
Ordförande: Ola Pilerot
Språk: Svenska
Zoom: https://hb-se.zoom.us/j/66891319632
Linnéa Lindskölds forskarprofil: https://www.hb.se/forskning/forskningsportal/forskare/LNN/
På gång: BHS seminariet | The SSLIS Seminar
Kalendarium: https://www.hb.se/bibliotekshogskolan/om-bibliotekshogskolan/aktuellt/kalendarium/