BHS-seminariet | Inkluderande informationskunnighet i teoretisk och empirisk belysning
Inkluderande informationskunnighet i teoretisk och empirisk belysning – Hanna Carlsson & Lisa Engström
I en tid präglad av beredskap, desinformation och konspirationsteorier framställs medie- och informationskunnighet allt mer som en grundläggande demokratisk färdighet. Algoritmer och AI-verktyg används för att förstärka desinformation, som används som ett vapen i både nationella och internationella konflikter. Förmågan att kritiskt granska och motstå felaktig information framställs därför som avgörande för att skydda demokratiska värden och bevara social sammanhållning. MIK ses därmed både som ett individuellt ansvar och en medborgerlig skyldighet för att främja demokratisk resiliens och nationell säkerhet.
I det pågående samverkansinitiativet Kris- och krigsberedskap för alla? Bibliotek som arenor för samtalscirklar om beredskap undersöker vi hur personer som inte har tillräckliga resurser, färdigheter eller förmågor att leva upp till dessa normativa förväntningar på individers informationskunnighet påverkas av och upplever situationen. Genom att arrangera samtalscirklar med personer med intellektuell funktionsnedsätting på bibliotek avser vi att identifiera vilka utmaningar och hinder som de har för att aktivt kunna delta i beredskapsarbete, samt undersöka vilka möjligheter bibliotek kan erbjuda till ökad inkludering i kris- och krigsberedskap.
Med avstamp i detta initiativ bygger vi också upp ett större forskningsprojekt som utforskar spänningen mellan medie- och informationskunnighet som ett verktyg för egenmakt å ena sidan, och som ett medel för kontroll i arbetet med att främja demokratisk resiliens å andra sidan. Även detta projekt fokuserar på grupper som riskerar att exkluderas från informationsflödet i en samtid präglad av beredskap och säkerhetspolitik. Därmed hoppas vi kunna synliggöra de maktrelationer och institutionella ramar som konstituerar dagens informationsinfrastruktur och som producerar såväl inkludering som exkludering.
Vi avser dessutom att utveckla begreppsliga verktyg för att nyansera och fördjupa analysen av det individualiserade ansvaret för korrekt informationshantering. Vi utforskar därför ett konceptuellt ramverk som är anpassat till denna specifika situation, med utgångspunkt i teorier om kritisk medie- och informationskunnighet, kritisk pedagogik, funktionshinderstudier och begreppet resiliens.
På detta seminarium kommer vi presentera samverkansinitiativet, det större projekt som det är en del av samt det konceptuella ramverk vi nu utforskar.
Zoom: https://hb-se.zoom.us/j/66891319632
Språk: Svenska
Ordförande: Ola Pilerot
Hanna Carlssons forskarprofil vid Linnéuniversitetet: https://lnu.se/personal/hanna.carlsson/
Lisa Engströms forskarprofil vid Lunds universitet: https://www.kultur.lu.se/person/LisaEngstrom/
BHS seminariet kalendarium: https://www.hb.se/bibliotekshogskolan/om-bibliotekshogskolan/aktuellt/kalendarium/