FAQ från coronastormötet i februari
2021-02-10
Här har vi sammanställt ett urval av de frågor relaterade till coronapandemin som togs upp på och inför stormötet för studenter den 4 februari.
I vissa fall har flera frågor på samma tema slagits samman till en. Notera att svaren är sammanfattade utifrån de större diskussioner som pågick under stormötet.
Du hittar frågorna och svaren under respektive kategori.
Tentamen
Jag hade en omtenta som skulle genomföras den 6 januari som jag pluggade till. Sedan kom beskedet om nivå gul. Jag hörde av mig till läraren och frågade hur det skulle bli med tentan och han sa att den inte kommer att göras online utan skjuts upp till april. Jag blev chockad att den skjuts upp så länge och hur blir det nu när beslutet gäller hela terminen?
– Beslutet som fattades i december sträckte sig till 24 januari. Och det skapade förutsättningar för den här typen av beslut på kursnivå, att man kunde skjuta fram tentor. Men beslutet förlängdes i januari och gäller nu hela terminen, då det är uppenbart att det inte är lämpligt att skjuta fram tentor, och om det ändå i vissa undantagsfall behöver göras så ska ambitionen vara att hålla examinationen så snart som möjligt. Vår starka rekommendation till lärare är att vi måste hitta andra former för examination.
Våra tentor är också framskjutna till april. Hur blir det med examen om de skjuts fram ännu mer?
– Beslutet förlängdes i mitten på januari till terminen ut. Den starka rekommendationen till lärarna är att inte skjuta det framåt utan hitta andra lösningar.
– Vi ska inte samlas i folksamlingar och en salstenta innebär dessutom också ofta resor som vi ska undvika, högskolan försöker i största möjliga mån att följa dessa rekommendationer och ändå genomföra våra examinationer. Tråkigt att höra att de skjuts fram och det går ju inte att göra terminen ut så lärarna måste hitta en lösning.
Kan man få intyg på att examinationer inte genomförts p.g.a. corona och att det därför finns poäng som man inte har tagit?
– Här tycker jag att du ska vända dig till din studievägledare. Här hittar du kontaktuppgifter till Studie- och karriärvägledningen.
Hur länge ska man behöva vänta på besked hur det blir med tentor som skulle gjorts i januari?
– Läraren ska kunna ge besked om hur planen ser ut nu. Detta är en viktig fråga som vi kommer att ta vidare (detta har efter mötet tagits vidare reds.anm.).
Studier utomlands
Går det att svara på vad som gäller för utresande studenter i höst? När tas det beslut?
– Det beror på smittspridningen ser ut och UD:s rekommendationer. Kontakta gärna International Office för frågor och diskussion om detta.
Kan man ta egen försäkring om man vill studera utomlands?
– Det är förmodligen inte möjligt, men fråga International Office. Om du tar en privat försäkring är det förmodligen utanför utbyte och du istället är i landet som free mover. Kontaktuppgifter till International Office
VFU
Kommer VFU på lärarprogrammen att genomföras?
– Ja högskolan har gett dispens så att VFU kan genomföras, dock kan huvudmännen (skolorna reds. anm.) säga nej om de ser hinder. Det är också bra att ha med i beräkningen att detta kan förändras beroende på hur pandemin förändras. Vi har gjort anpassningar för till exempel fältdagar.
Teknik
Jag hade under förmiddagen föreläsning där en student glömt att stänga av mikrofonen, varav resterande studenter sa till läraren att han kunde stänga av hens mikrofon. Läraren svarade något likt: "Jag vet att det ska gå och jag har lärt mig men jag minns inte och orkar inte kolla upp det". Det är frustrerande att vissa lärare inte har grundläggande tekniska kunskaper, får de fortfarande utbildning?
– Det finns ett stort utbud av stöd och utbildning till våra lärare och ansvariga chefer har att se till att lärarna utnyttjar de tillfällen till stöd som finns. Det kan dyka upp den här typen av exempel fortfarande. Vi erbjuder kurser, workshops o.s.v. och många har genomgått dem och har förbättrat sin förmåga väldigt mycket. Samtidigt har vi förståelse för att det kan vara en svår och stressad situation för våra lärare. Jag tror att vi lär oss mer och mer.
Vi har studerat på distans i snart ett år, jag kan tycka att lärarna bör kunna Zoom nu, har högskolans ledning/chefer krav på lärarens tekniska förmåga?
– Det är en otrolig omställning. Samtidigt som det är förståeligt att exempel på när det inte fungerar bra väcker frustration är vi måna om att också ha respekt för att det ibland kan stöka till det för oss alla. Vi lägger stort fokus på utbildning och stöd till lärare när det gäller pedagogik och teknik i omställningen till distans. Vi tar till oss kritiken och fortsätter jobba på ytterligare förbättra erbjudanden om utbildning och stöd, samt lärarnas möjlighet att ta del av dem.
Undervisning
Vissa lärare är jätteduktiga och andra säger att vi bara ska läsa i boken. Hur mycket kan lärarna bestämma själva över hur de ska ställa om undervisningen?
– Normalt sett har lärare väldigt stort inflytande och kan självständigt bestämma hur undervisningen ser ut så länge hen följer kursplanen. Just nu arbetar högskolans ledning hårt med att studenterna ska få det så bra undervisning som möjligt, samtidigt som lärarnas arbetsmiljö ska fungera.
– Både lärare och studenter sitter i en svår situation, då försöker man hitta de bästa lösningarna, de försöker leverera den bästa utbildningen utifrån förutsättningarna. Vi får nog räkna med att det blir lite olika för olika studenter då det är olika förutsättningar. I normalfallet är det en kursplan som styr, studenter har rätt att få det som står i kursplanen. Men nu är vi i ett annat läge och kursupplägg kan i vissa fall påverkas mer eller mindre.
Framtiden
Vi kommer ställa in massa roliga moment i utbildningen som t.ex. läger och lek. Kan vi inte flytta det till en annan termin, det känns som att vi går miste om så mycket?
– Det är jättetråkigt så klart, det finns vissa moment som kursansvariga har eller kommer att söka dispens för. Allt är inte helt inställt men en del blir det tyvärr.
När ges besked om studierna ska bedrivas digitalt eller i skolan?
– Det ska bedrivas digitalt terminen ut men om rekommendationerna är att vi ska ha en återgång kommer vi att fatta ett nytt beslut. Om frågan gäller höstterminen så är svaret: vi vet inte. Det är svårt att ge klara besked i det läge vi är i nu. Vi ändrar gärna beslutet tillbaka till mer campus om det bara är möjligt.
Zoom-övervakad tentamen
Jag har haft en tenta som var Zoom-övervakad och de vakterna som hade tentan bad oss hela tiden att visa rummet. Jag blev stressad när jag utförde tentan.
– Det förstår jag. Sedan vi gick över till distans i våras har anmälningar om fusk ökat dramatiskt. Men det är en avvägning att minimera fusk och att ni ska få lugn och ro att skriva tentan.
– Vi förstår att det är störande och obehagligt. Det är en form av rättssäkerhet för att inte hamna i en situation där det uppstår misstanke om fusk så det är även för studentens skull tentavakten gör så.
– Men det är ett bra exempel på när vi försöker genomföra vår verksamhet men det blir olägenhet för studenterna och inte som det ska vara, men vi försöker hitta den bästa lösningen.
Varför har vi minskat skrivningstiderna och ökat kraven genom att man måste tydligare berätta hur man löst uppgiften.
– Tiden är normalt sett väl tilltagen. Nu när vi lägger över i digitalt så finns det en tanke att skrivtiden kan begränsas något också för rättssäkerheten. En kortare tid minskar risken för otillåtet samarbete eller att leta svar på ett otillåtet sätt.
– Samma skäl är det när vi ber er att redovisa hur ni har tänkt, det minskar risken för fusk.
– Vi provar oss fram för att hitta rättssäkra former.
Plagiat
Vad är er definition av plagiat, vem är ansvarig för dessa frågor, och hur ser ni på studenterna i den här frågan?
– Vi ser studenterna som individer som kommer till högskolan för att lära sig. Men studenten måste också ta ansvar för att bedriva sina studier på ett riktigt sätt och inte fuska t.ex. genom att plagiera. Om en lärare misstänker fusk måste hen rapportera det. Du kan läsa mer om detta på webben.
Anna Kjellsson
Suss Wilén