Hur påverkade det nya rektorsbeslutet dig?
– Jag var ledig, det var ju dagen före julafton. Den 4 januari skulle jag vara tillbaka, samma dag hade jag en omtenta inplanerad för mina studenter, en salstenta. Jag har egentligen som princip att jag inte kollar mejlen när jag är ledig, nu gjorde jag det ändå. I mejlet om beslutet stod det att det var jag som skulle informera studenterna hur tentan påverkades.
– Jag försökte hålla mig lugn, men någon borde ju kunnat räkna ut att de tentorna inte skulle bli av. På så kort tid skulle ingen lösa att erbjuda en annan examinationsform. Varför kunde inte ett mejl gått ut till studenterna där de informerades om att salstentorna i vecka 1 var inställda? Istället fick studenterna information om att det var vi kursansvariga som skulle meddela dem om läget. Och det är klart att vi gör det då, det är vi som står i första ledet gentemot studenterna. Så det var bara att sätta igång att arbeta.
– Jag tycker högskolans sätt att hantera coronapandemin har ökat på känslan av ”vi och de” mellan stöd- och kärnverksamheten. Mejlet den 23 december gav känslan av att ”här är vårt beslut, lös det”.
– Jag har kommit med många förslag, till exempel på hur vi kan göra tentor, men alla har mötts av svaret att eftersom de kommer att öka arbetsbelastningen på verksamhetsstödet så är de inte möjliga att genomföra. Men att min arbetsbelastning ökar enormt mycket, på grund av extra administrativt arbete, det kan jag inte säga nej till för det är jag som ska möta studenterna, de ska ha en tenta att genomföra och det är jag som ska leverera en utbildning av hög kvalitet till dem.
Vilka examinationsformer har du valt istället?
– Jag gått över till hemtentamen, jag tycker inte att Zoom-övervakad tentamen är ett alternativ. Det är extremt långa instruktioner till både lärare och studenter som skapar alldeles för mycket stress. Och av de kollegor jag har pratat med så har de flesta gjort som jag.
– Jag tror inte det framgått i organisationen vilken omställning det innebär för vissa av oss lärare. Tidigare har jag bara behövt lämna över tentan till Studentcentrum och sedan hämta den när det är dags att rätta den. Nu ska jag inte bara anpassa tentan till en ny examinationsform, jag ska också sköta det administrativa runt omkring som till exempel att ha koll på att alla studenter som har anmält sig till tentamen har tillgång till senaste kursens PING PONG-aktivitet, skapa projektgrupp o.s.v. för att genomföra hemtentamen. Det enda stöd jag egentligen får är anmälningslistan och sedan får jag göra allt annat själv.
Vad har varit den stora utmaningen?
– Att jag känner att jag får göra någon annans arbete. Jag brinner för studenterna och pedagogiken, jag har inget problem med att ställa om undervisningen eller hitta alternativa former för examination. Men jag kan inte förstå varför jag också ska göra massa administrativt arbete som inte ingår i min arbetsbeskrivning, arbetsuppgifter någon annan gör bättre än jag.
Vad kunde högskolan gjort bättre?
– Det verkar inte som att någon har arbetat med coronasituationen utifrån högskolan som en helhet. Jag saknar någon som har en överblick på vilka som fått mindre arbete i och med inställda moment på grund av corona och vilka som har fått mer att göra – och som utifrån det kan omfördela resurserna.