Volvo får knuff framåt vid implementering av ny digital teknik

Målet med projektet Digital Opportunity Matching är att identifiera processer, där AI i kombination med mänsklig intelligens i samverkan kan hjälpa stora företag att hantera och förvalta sitt humankapital, det vill säga de utbildningar, färdigheter, talanger samt kompetenser som de anställda har. Detta i sin tur handlar om att identifiera tekniska lösningar, etablera relevanta samarbeten, och skapa en organisationsstruktur och processer som bejakar användningen av ny teknik i organisationen.

Daniel Yar, universitetslektor och projektledare för det aktuella projektet vid Högskolan i Borås berättar om projektet som bottnar i ett samarbete med Volvo sedan sju år tillbaka.

– När något nytt införs i en organisation uppstår det alltid spänningar. I det här projektet har vi identifierat möjligheter som uppstår när den digitala tekniken gör entré och hur man kan matcha de behov som uppstår vid implementeringen av digitala förändringar i ett stort bolag, förklarar han.

Måste vinna legitimitet

Företag med etablerade institutioner i organisationen kommer att möta motstånd till förändringar Här har man i projektet sett betydelsen av substantiella handlingar i relation till symboliska handlingar. Daniel Yar fortsätter:

– Det handlar om att från organisationen få tillåtelse, vinna legitimitet, till att genomföra förändringar vilka kommer att påverka processer, resurser och arbetssätt på olika nivåer i organisationen.

I tidigare forskning talas om olika slags legitimitet som behöver uppnås: Kognitiv legitimitet, där ett entreprenöriellt förändringsprojekt ses som meningsfullt och bidrar till företagets prestationer, normativ legitimitet som ligger i linje med organisationens kärnvärden, pragmatisk legitimitet som gynnar finansiärerna och regulativ legitimitet som ligger i linje med lagar och standarder. Till detta har man i forskningsprojektet lagt teknologisk legitimitet, vilken accepteras av både extern och intern expertis.

Behov av att övertyga alla

– De senaste två åren har vi närmat oss HR-funktionen inom Volvo för att se hur organisationen följer upp förändringar. Hur når man legitimitet för att kunna gå vidare, hur legitimeras ny teknik? Vi har identifierat de som ser möjligheter med ny teknik och behovet av att övertyga alla i organisationen samt de spänningar som uppstår inom organisationen. Volvo är en koncern som spänner över hela världen. Och det vi ser är att det är en lång väg att gå, berättar Daniel Yar.

Forskningsprojektet mynnar ut i olika slags rekommendationer som Volvo och även andra stora organisationer kan dra nytta av, med fokus på olika aspekter av legitimitet. Daniel Yar lyfter fram symboliska handlingar bredvid substantiella handlingar. De sistnämnda är konkreta förändringsaktiviteter, medan den förstnämnda handlar om att etablera en förståelse bland de anställda och trovärdighet för en förändring. Det kan exempelvis handla om att lyfta fram goda exempel från andra organisationer.

Läs mer

Projektet finansierades av Vinnova.

Läs mer om projektet Digital Opportunity Matching

Projektet bygger på erfarenheter från ett tidigare forskningsprojekt, Datadriven innovation.

Läs mer om projektet Datadriven innovation