Från kritiska studier till nationellt uppdrag för Sveriges lärare

Det nyinrättade rådet är en sammanslagning av två tidigare råd och samlar både forskare och lärare. Uppdraget är att utveckla professionen och dela kunskap, i syfte att stärka läraryrkets utveckling och bidra till att bygga en stark vetenskaplig grund för skolans framtid. 

– Det är ett spännande och hedersamt uppdrag där vi ska stötta Sveriges lärares förbundsstyrelse och kansli i olika frågor av vikt för professionen. Just frågorna om läraryrkets vetenskapliga grund ligger mig varmt om hjärtat, det har jag arbetat med ända sedan min doktorsavhandling som rörde evidensbasering i utbildning och skola. Det handlar till exempel om hur man kan sammanställa kunskap och använda såväl vetenskaplig som erfarenhetsbaserad kunskap i undervisningen, vilka möjligheter och begränsningar som finns där. Men också hur lärare själva kan driva och ta makten över sin professionella utveckling, exempelvis genom praktiknära forskning. Det har jag själv erfarenhet av och jag kommer verka för att bevaka de här frågorna. 

Vad mer specifikt tar du med dig in i uppdraget?
– Tillsammans med forskarkollegor här på Högskolan i Borås har jag gjort kritiska studier om hur kommersiella intressen kommer in och säljer kompetensutveckling till lärare. Vi har sett att det inte alltid är lärare själva som styr vilka kurser, föreläsningar och liknande som köps in och att de inte heller får den ämnesutvecklande kompetensutveckling som de själva faktiskt efterfrågar. Istället köper kommunerna ofta in kompetensutveckling som baseras på trender och diverse säljande koncept som fått fäste på marknaden. Det är enkla lösningar på komplexa problem, som ofta saknar vetenskaplig grund.

I det nyinrättade rådet ingår både forskare och lärare. Vad tänker du om det?
– Det är väldigt bra att lärare är representerade i rådet, de är den viktigaste aktören när det handlar om att stärka läraryrkets vetenskapliga grund. Jag är själv gammal gymnasielärare och tillhör gruppen lärare som vidareutbildat sig till forskare. 

Vad har du mer på gång just nu?
– Jag handleder och undervisar i vår forskarskola SPETS, på masterprogrammet i pedagogiskt arbete och i lärarutbildningen på Högskolan i Borås, men har en liten paus från vissa delar och är deltidstjänstledig för att undervisa i ett masterprogram i evidensbasering på Göteborgs universitet. Forskningsmässigt tittar jag tillsammans med kollegor i Sverige, Danmark och Storbritannien på alternativa lärarutbildningsmodeller som baseras på konceptet Teach for All, och som i Sverige heter Teach for Sweden. De erbjuder akademiker inom framför allt STEM-ämnena en kortare lärarutbildning med fokus på ledarskap och vi tittar kritiskt på hur det formar utbildningen och lärares professionella kunskaper.

Läs mer

Magnus Levinssons kontaktsida
Sveriges lärares råd för profession och vetenskap