Han fascineras av brytpunkterna mellan utbildning, profession och organisation
2025-02-06

Öppen föreläsning 28 februari
Välkommen att lyssna till Goran Puaca som föreläser om sin forskning: När professionellt omdöme möter motstridiga organisatoriska krav: Etiska dilemman och känslan av otillräcklighet
Tid: 13:00–13:45
Plats: C203
Goran Puaca utforskar brytpunkterna mellan utbildning, profession och organisation. Han har bland annat analyserat hur ungas utbildningsval och yrkesvägar påverkas av bakomliggande strukturella villkor och bakgrundsförhållanden. Ett annat centralt fokus har varit att undersöka hur professionella identiteter skapas och förhandlas, samt hur organisatoriska förändringsprocesser omdefinierar villkoren för yrkesutövande och möjligheten att utöva ett professionellt omdöme.
Den klassiska frågan inom sociologin om samspelet mellan individers handlingar och de större samhällsförhållanden har alltid varit drivande i hans forskning.
– Ganska mycket präglas egentligen av mina egna val och hur jag genom olika omvägar har hamnat där jag har hamnat. Under min tid som doktorand fördjupade jag mig mer specifikt i teoretiska frågor om aktörskap och utbildningsval, inspirerad av teoretiska perspektiv som fokuserar på hur individers val och beslut kan förstås i relation till olika samhällsvillkor, berättar han och fortsätter:
Arbetsvillkor och kompetensförsörjning
– Just nu är jag särskilt intresserad av hur arbetsvillkor inom välfärdsyrken påverkar kompetensförsörjning inom yrken som undersköterskor. Hur kan till exempel äldreomsorgen få undersköterskor att stanna inom yrket och hur kan yrket göras mer attraktivt för att människor ska söka sig dit?
Andra frågor som han har kommit att intressera sig för är hur teknologi som ska bistå yrkesverksammas beslutsprocesser påverkar professionella bedömningar och överläggningar.
– Något som jag framöver gärna vill ägna tid åt är en teoretisk utveckling, och att kunna förena teoretiska och praktiska perspektiv för att bättre förstå bland annat yrkesgruppers handlingsutrymme, och hur beslut formas i olika sammanhang.
Vad innebär docentmeriteringen för dig?
– Framför allt att det ger mig bättre möjlighet att fortsätta bidra till forskningen, både genom egna studier och genom att handleda framtida forskare.
Vad handlar din föreläsning om?
– Den kommer att handla om de spänningar som uppstår när organisatoriska krav och normer kolliderar med professionellas autonomi, samt vilka konsekvenser detta får för både verksamheten och de anställda.
Föreläsningen vänder sig till forskare, studenter och yrkesverksamma som är intresserade av organisations- och professionsfrågor. Den kan också vara intressant för dem som arbetar med policy, utbildning eller ledarskap inom offentlig sektor.
Solveig Klug