Win-win när akademierna samarbetar kring utbildning inom STEM-området

Petra Pauli, prefekt för Institutionen för pedagogiskt arbete, och Joakim Sandström, universitetslektor med fokus på fysik vid Institutionen för ingenjörsvetenskap, berättar om samarbetet som pågått under hösten 2024 och som fortsätter under 2025 – och som ska inspirera både lärare på högskolan, lärarstudenter och ingenjörsstudenter.

– Vi tog kontakt med Institutionen för ingenjörsvetenskap då vi hade behov av hjälp med att inspirera våra lärare och studenter på förskollärarutbildningarna till matematik och fysik, berättar Petra Pauli.

Workshop med lekplatsfysik

Under hösten har Joakim Sandström tillsammans med kollegan Ola Svensson, universitetslektor vid lärarutbildningarna, fokuserat på lekplatsfysik i en park i Skövde tillsammans med studenterna på förskollärarutbildningen och även arrangerat en workshop som handlat om ljud, ljus och magnetism.

– Jag handleder lärare på Institutionen för pedagogiskt arbete, vilka på så vis får kompetensutveckling inom STEM-området, och till workshopparna med studenterna tar jag med material till laborationer inom framför allt fysik, berättar Joakim Sandström.

Även under 2025 kommer han att handleda högskolans lärarutbildare, då för förskollärarutbildningarna i Borås och Varberg samt för förskollärarutbildningen för pedagogiskt verksamma, vilka sedan allt eftersom kommer att hålla i liknande workshoppar.

– Både våra lärare och studenter är jättenöjda med upplägget, berättar Petra Pauli.

Givande samarbete

I förlängningen är det även tänkt att lärarna på Institutionen för pedagogiskt arbete i sin tur ska kunna hjälpa lärarna och studenterna på Institutionen för ingenjörsvetenskap med språkstöd.

– Vi har sett att våra ingenjörsstudenter kan behöva hjälp med just språket, framför allt när de ska skriva rapporter och examensarbeten. Och här ser vi en fin möjlighet till ett utbyte som gynnar lärarna och studenterna på båda institutioner, berättar Joakim Sandström.

– Samarbetet över akademigränserna är givande, men inte helt lätt att genomföra. Båda institutionerna behöver sina lärare inom sina respektive utbildningar. Det är synd att det inte finns mer utrymme i lärarnas tjänster för den här typen av akademiöverskridande verksamhet, men vi är väldigt nöjda med de tillfällen vi fått till, avslutar Petra Pauli.

Så här har STEM-medlen använts i samarbetet mellan institutionerna:

  • Initiera samarbetet med adjungerade lärare inom STEM-området
  • Materialinköp till labbar
  • Kompetensutveckling för lärarutbildare

Läs mer

Läs en tidigare nyhet om regeringens STEM-satsning: STEM-satsning till Högskolan i Borås