Visionär inom konstnärlig forskning – Svenja använder textil för att väva band med naturen
2025-06-10
Svenja Keune
Yrke: Forskare i textildesign vid Textilhögskolan
Livsfilosofi: Personlig erfarenhet är nyckeln till förståelse
Svenja kom till Högskolan i Borås genom det europeiska forskningsnätverket ArcInTexETN, som syftar till att stärka grunden för design för mer hållbara sätt att leva genom att koppla samman arkitektur, interaktionsdesign och textil. Som doktorand i programmet arbetade hon på Svensson AB i Kinna. Inspirerad av företagets två avdelningar – en som designar och producerar inredningstextilier för offentlig sektor, och en annan som tillverkar klimatväv för växthus – fick hon inspiration till att koppla samman dessa båda konceptuellt.
Svenja, som tidigare arbetat med att integrerat elektronik i textilier för att skapa interaktiva installationer, valde nu rikta in sig på biodesign, med fokus på naturliga material och levande organismer. Efter många experiment valde hon att utforska frön som ett dynamiskt material för textildesign, vilket blev kärnan i hennes licentiatuppsats. Hon omvandlade först sitt kontor hos Svensson AB och ett fönsterlöst rum intill doktorandutrymmet till en odlingsmiljö. Men när experimenten gång på gång misslyckades på grund av bristande omvårdnad – och då pendling mellan Göteborg, Borås och Kinna blev allt mer utmattande – växte frustrationen.
Designade ett "tiny house" på hjul
Trots att Svenja alltid sett sig själv som en stadsmänniska, drogs hon allt mer till landsbygden och bestämde sig till slut för att designa ett ”tiny house” på hjul. Lustigt nog var detta hus ett av de första som byggdes av en före detta biolog som startat ett företag, i dag kallat Vagabond Haven, för det här sortens hus.
– Jag ville uppleva det jag forskade om – att utforska hur ett hållbart liv kan vara och kännas, förklarar hon.
Efter sin disputation fick hon finansiering från Vetenskapsrådet för ett postdoktorprojekt, Designing and Living with Organisms. Projektet var förlagt till Centre for Information Technology and Architecture (CITA) vid Det Kongelige Akademi i Danmark. Hon flyttade – med sitt ”tiny house” och allt – till en tomt som generöst erbjöds av en vänlig markägare, som dessutom var vävare och drev en vävskola.
Personlig erfarenhet är nyckeln till förståelse.
Sedan dess har Svenja varit involverad i flera projekt där hon fortsätter att utforska textil i relation till naturens element, årstiderna och levande organismer. Ett av dessa projekt, Holding Surplus House, bygger vidare på konceptet med ett ”tiny house” på hjul som en plattform för att experimentera med hållbara sätt att hushålla med resurser. Projektet genomförs i samarbete med Linnéuniversitetet och involverar ett forskarteam som tar huset till olika bostadsområden och samhällen, där de genomför säsongsbaserade interventioner som bjuder in människor att utforska resurser på nya sätt – i takt med naturens rytm.
Svenja tycker speciellt om att föreställa sig och skapa dessa säsongsinterventioner. Hon tog bland annat initiativ till att odla gräs inuti huset och att installera en insektskanal som suddar ut gränsen mellan inne och ute. Många av interventionerna tar upp miljöutmaningar och kritiserar ohållbara kulturella vanor. Ett initiativ, Living with a Forest Floor, ifrågasatte den vanliga praktiken att kratta bort löv på hösten – en handling som förstör viktiga vinterhabitat för många djur.
Bjuder in till reflektion
Som ett lekfullt men tankeväckande svar på klimatförändringarna initierade Svenja även en översvämning i det lilla huset för att simulera hur det skulle kännas att leva med en temperaturökning på 3,5 grader Celsius – och därigenom bjuda in till reflektion kring de konkreta effekterna av global uppvärmning.
– Effekten av bara några få graders temperaturskillnad är enorm – och kan kännas fysiskt, särskilt när man använder vatten som medium. I det här experimentet var golvet först täckt av vatten, och bara några veckor senare kunde vi åka skridskor på det, berättar Svenja.
Hon betonar vikten av att designa miljöer som möjliggör levd erfarenhet som en väg till förståelse – ett område där hon menar att konst och design har mycket att bidra med.
Multisensoriska upplevelser står i centrum för ett annat projekt som hon är engagerad i: det EU-finansierade projektet MuseIT. Detta projekt syftar till att utveckla kommunikationsverktyg som gör kulturella artefakter mer tillgängliga för personer med olika funktionsvariationer eller sensoriska nedsättningar, såsom dövblindhet. Det har tillfört en ny dimension till Svenja och inspirerat henne att starta ett forskarnätverk, VIBRA Research Network. Nätverket samlar konstnärer och designer med forskare som studerar insekters sätt att kommunicera genom vibrationer, samt forskare i projektet MuseIT och experter inom inkluderande informationspraktiker.
Jag älskar att knyta kontakter, skapa relationer – att väva som en spindel.
Nyligen fick Svenja finansiering för ett nytt experimentellt projekt med titeln Weaving as Wordling Practices with Earth Beings (WeB), vilket finansieras av Vetenskapsrådet. Projektet utforskar samskapande som en metod för att generera kunskap och utgör en bro mellan I.N.S.E.C.T.-gemenskapen och en folkgrupp i Sarayaku som lever i den ecuadorianska regnskogen. Som expert på ett mer än mänskligt perspektiv inom design och ledare för projektgruppen ser Svenja fram emot att utforska hur vitt skilda kulturer kan mötas genom en gemensam vördnad för allt levande på jorden.
Vad driver dig som forskare och konstnär?
– Jag älskar helt enkelt att skapa band – att bygga relationer, väva nät som en spindel. Detta började redan under mina studier på grundutbildningen, då jag började kombinera textil med porslin och elektronik, och det har fortsatt så sedan dess. Just nu fascineras jag av skärningspunkterna mellan konstnärlig design, biotremologi och inkluderande informationspraktiker – det är områden jag utforskar genom att leda VIBRA Research Network och ett projekt som heter Tactile Stories.
– För mig är det ganska naturligt att se kopplingar mellan olika discipliner som ännu inte har förenats, och jag tycker verkligen om att uppmuntra andra att hitta sin roll i dessa framväxande diskussioner – att hitta sin entusiasm och skapa sina egna vägar.
Vad hoppas du uppnå med din forskning?
– Jag vill inspirera och stärka människor att engagera sig djupare i sin vardag och livsstil – att arbeta på ett sätt som gynnar allt liv. Mitt mål är att främja medvetenhet och att uttrycka medkänsla och omsorg genom design. Jag tror att design har kraften att påverka och forma alla andra områden, och jag vill använda design för att skapa miljöer som stödjer både sårbara mänskliga och icke-mänskliga gemenskaper – miljöer som möjliggör rika och meningsfulla upplevelser för alla.
Har det varit svårt att få finansiering för dina projekt?
– Jag tycker verkligen om att utveckla innovativa projekt och skriva ansökningar för finansiering. De blir förstås inte alltid beviljade, men jag har haft turen att få stöd för flera projekt som gör det möjligt för mig att fortsätta mitt arbete. Jag är särskilt tacksam för finansieringen av konstnärlig forskning från Vetenskapsrådet, som har ett unikt finansieringssystem, även i ett internationellt sammanhang.
Vad driver dig som person?
– Estetik, upplevelser och förbindelser: Att se färgkombinationer som ser så läckra ut att jag känner glädje bara av att titta på dem, att vara omgiven av naturliga och estetiskt vibrerande material. Att leva nära väder och vind, simma i sjön, värma mitt hus med eld, känna vinden svepa genom öppna dörrar och fönster på sommaren. Att se djur och växter interagera med mina objekt, passera förbi eller flyga genom mitt hus. Att vara med människor som delar liknande värderingar, följa min intuition, utveckla nya projekt och engagera andra i dem. Att drömma om hur jag kan förbättra min boende- och arbetsmiljö, bevittna andras glädje, kreativitet och potential. Att uppleva en känsla av förundran och lycka på natten när jag går under fullmånen eller dansar, skrika ut känslor av alla slag i en mjuk grästuva eller mot horisonten. Jag tror att det är det som får mig att känna mig levande.
Lever du som du lär?
– Jag försöker – men jag inser också att mina behov och intressen förändras över tid. Jag försöker balansera bekvämlighet och komfort med upplevelser som får mig att känna mig levande. Det är den lyxen jag strävar efter – och som jag vill dela med andra.
Läs mer
Svenja har en egen webbsida där hon berättar om de olika projekt hon är engagerad i:
Solveig Klug
Svenja Keune