Tvärvetenskapligt samarbete kring vetenskapligt temanummer

Varannan vecka arrangeras skriv-workshop för forskare och doktorander som ett initiativ från HUPP och JEDi, med inbjudna gäster. Forskargruppsledarna Petra Angervall och Magnus Levinson ger mentorsstöd och stöd i skrivprocessen, som syftar till att stötta kollegorna i sin meritering. Målet är att publicera en Special Issue på temat Communities and Alienation in the Corporate University: Swedish examples. Temanumret ska publiceras hösten 2026 i Journal of Praxis in Higher Education (JPHE), en tidskrift som startade vid IPA redan 2018 och som numera ligger på Kungliga bibliotekets plattform.

– Att samarbeta kring forskning och kunskapsproduktion gör oss väldigt gott och skapar mycket glädje, säger Petra Angervall, professor och forskargruppsledare för HUPP samt chefredaktör för JPHE.  

Hon berättar att det kommande temanumret och sättet att arbeta har engagerat forskare även från Göteborgs universitet, Linnéuniversitetet och Uppsala universitet samt Akademin för vård, arbetsliv och välfärd vid Högskolan i Borås.

– Forskargrupper kan bli små låsta öar, här öppnar vi upp och skapar nya möten – även med andra lärosäten. Nu planerar vi för ett större skriv-seminarium, även för dem som inte ska bidra till temanumret, för att diskutera innehållet. 

Just nu har 12 bidrag kommit in, varav fem är externa. Av de 12 som bidrar är åtta lektorer, resterande är docenter och professorer. En av de medverkande i temanumret är professor Ronald Barnett, internationellt välkänd forskare inom högre utbildning. Numret kommer att innehålla en recension av hans bok, 'Realizing the Ecological University: Eight Ecosystems, Their Antagonisms and a Manifesto (Bloomsbury) från 2024.

Temanumret har ett brett anslag och fångar, för att nämna några exempel, in frågor som: 

  • studenters utrymme, kritiska röst och inflytande – hur har det förändrats historiskt?
  • hur invandrare klarar akademisk utbildning
  • kollegialitet och akademisk frihet i det marknadsanpassade universitetet
  • doktoranders roll i humaniora och samhällsvetenskap – hur har det förändrats över tid?
  • vem driver jämställdhetsfrågan inom högre utbildning idag och på vilka grunder
  • professionsutbildningar i nya spänningsfält
  • det nya akademiska ledarskapet

Petra Angervall konstaterar att universitet alltmer styrs mot en marknadsanpassning, där det akademiska innehållet och kritiska diskussioner mer måste förhålla sig till budgetfrågor och effektivisering. 

– Högre utbildning är mer pressat ekonomiskt idag, vilket väcker frågor kring hur vi ska klara vårt uppdrag med god kvalitet i utbildning och forskning inom ramen för tanken om akademisk frihet. Vi vet ju att ekonomin för samhällsvetenskap och humaniora minskar – alla ämnen kommer ha en tuffare framtid. Det står i forskningspropositionen väldigt tydligt, att försvarsfrågor, AI, grön teknik och delvis medicin, ska få ökade anslag. Det är internationella mönster och med tanke på det ligger vårt temanummer helt rätt i tiden, säger Petra Angervall. 

Läs mer 

Forskargruppen HUPP - Högre utbildning, politik och profession
Forskargruppen JEDi - Justice, Education & Didactics
Journal of Praxis in Higher Education (JPHE)