Bilpoolsanvändare inga trädkramare – ny studie ifrågasätter bilden av hållbarhet
2025-10-06

Slutsatsen är tydlig menar John Magnus Roos, universitetslektor i företagsekonomi vid Högskolan i Borås, som genomfört studien.
– Bilpoolsanvändare är inga särskilda trädkramare, något som utmanar den bild som ofta lyfts fram i samhällsdebatten. Resultaten bör få både politiker och bildelningsföretag att tänka om kring hur tjänsterna subventioneras, utformas och kommuniceras, säger han.
Staten har subventionerat bilpoolsföretag och det har från politiskt håll funnits ett stort hopp om att problem med utsläpp från bilar skulle minska om fler bilanvändare vänder sig till bilpooler. Näst efter flyget är bilanvändning värst när det gäller utsläpp.
– Trenden bland argument har varit att användandet av bilpooler kan ersätta användandet av egen bil och därigenom leda till minskade utsläpp. I praktiken kommer dock många bilpoolanvändare från transportmedel med mindre klimatpåverkan (som kollektivtrafik, gång och cykel) och det finns idag många studier som visar att bilpooler faktiskt ökar bilanvändandet och inte tvärt om.
Andra argument kan bita bättre
Rådet till politikerna för att få fler att minska bilanvändandet är att inte marknadsföra bilpoolerna som miljövänliga, utan att använda andra argument i stället.
– De som använder mest egen bil hör till ett konservativt släkte med andra värderingar som väger tyngre än miljöfrågor. Risken är snarare att de som bilpoolerna fångar upp är de som redan är miljövänliga – de som cyklar eller går – vilket kan leda till att fler väljer att ta bilen. Kanske argument som att bilpoolerna erbjuder enkelhet och flexibilitet skulle bita bättre i marknadsföringen, än att lyfta fram fördelarna för miljön. Då kan miljövinsterna komma med på köpet. Det gäller att hitta rätt kommunikation för de målgrupper man vill nå. Men framför allt gäller det att leva upp till förväntningarna. Så om bostadsbolagen ska fortsätta promota bilpooler som ekologiskt hållbara, så krävs det en produkt och service som levererar detta, säger han.
Även bilpoolsföretagen bör tänka om i sin marknadsföring, menar John Magnus Roos.
– De bör se över vad mer de kan göra för ökad miljövänlighet. Förhoppningsvis hittar de lösningar som är positiva för miljön och även de bör se över sina argument. Om de kan påvisa att bilpooler verkligen är hållbara mobilitetslösningar, så kan de säkerligen få statliga subventioner. Men för det stora antalet människor som kör bil, så biter inte hållbarhetsargument särskilt väl.
Studien baseras på en SOM-undersökning som genomförts i samverkan med Göteborgs universitet under sex års tid och där 22 000 slumpmässigt utvalda personer fått svara på frågor. Tidigare studier har fokuserat på de som redan använder bilpooler, men i den här studien har man valt en annan ingång och skickat ut brett. Enligt studien använder fyra procent av svenska befolkningen i ålderspannet 16–90 år bilpooler. Personerna har fått svara på frågor bland annat om hur de ser på miljöfrågor, om att begränsa bilanvändning och om att höja skatten på fossila bränslen.
Läs mer
Läs studien: Car sharers are not bigger tree-huggers than others: at least not in the Swedish forest
Studien har publicerat i Transportation Letters.
John Magnus Roos forskarprofil
Solveig Klug
Adobestock