Vetenskaplig metod allt viktigare för blåljuspersonal

Boken Vetenskaplig metod för blåljuspersonal är den första metodintroduktionen som är skriven just för blåljuspersonal. Den riktar sig främst till studenter inom polis, ambulanssjukvård och räddningstjänst – men kan också användas av yrkesverksamma som behöver skriva rapporter eller vetenskapliga arbeten.

Till skillnad från andra metodintroduktioner utgår den från frågor och situationer som blåljuspersonal själva möter i sin praktik.

Bakom boken står fyra författare med olika bakgrunder, varav tre av dem är verksamma vid Högskolan i Borås: Göran Larsson, gästprofessor vid Akademin för polisiärt arbete, Magnus Andersson Hagiwara, ambulanssjuksköterska och professor i prehospital vård och Charlotta Thodelius, docent i kriminologi. Samförfattare är även Pernilla Alsterlind, verksamhetsstrateg vid Räddningstjänsten Storgöteborg. Genom sina olika erfarenheter vill de visa hur teori och praktik kan mötas.

– Vetenskaplig metod är nyckeln till att skilja på vad vi tror att vi vet och vad vi faktiskt vet, säger Göran Larsson.

– Det aktionsfokus som ofta styr blåljusyrken behöver kompletteras med reflektion, lärande och kritiskt förhållningssätt. Genom att kombinera praktiskt och teoretiskt kunnande skapas utvecklingsmöjligheter och en yrkesstolthet. Det ger också polis, ambulans och räddningstjänsten en möjlighet att gå från en tradition av tyst och muntligt överförd kunskap till att utveckla förmågan att skapa vetenskapligt förankrad och skriftlig kunskap.

Verktyg för reflektion

Syftet med boken är att ge blåljusyrkena verktyg för att kritiskt reflektera, utveckla yrkeskunskapen och bidra till forskning inom sina egna fält. I en tid när samhället ställer höga krav på både snabbhet och kvalitet i akuta insatser hoppas författarna att boken ska visa varför reflektion, lärande och vetenskaplig förankring är lika avgörande som praktisk skicklighet.Omslagsbild på metodbok

– Boken ger exempel på både grundläggande vetenskapsfilosofiska frågor och korta introduktioner till kvalitativa, kvantitativa och mixade metoder. Till skillnad från andra introduktionsböcker är exemplen hämtade eller knutna till frågor och problem som kan engagera blåljuspersonal, säger Charlotta Thodelius.

För att utveckla och säkerställa en hög nivå på framtidens blåljuspersonal krävs förutom praktiska färdigheter även teoretiska insikter i vetenskapens möjligheter och begränsningar.

– Men det finns också ett ökat krav på att blåljusyrkena ska akademiseras och att professionens kunnande ska kunna prövas och relateras till vetenskapliga rön, säger Magnus Andersson Hagiwara.

Förutfattade meningar åt båda håll

Författarna menar att det ofta finns en uppfattning om att det inte behövs teori eller vetenskapliga metoder för att kunna arbeta professionellt, att man ”gör vad man alltid har gjort”.

– Det är vår förhoppning att ett sådant synsätt kan utmanas när man får en grundläggande introduktion och kunskap om hur praktik, teori och kunnande samspelar, säger Pernilla Alsterlind.

Samtidigt som det kan finnas förutfattade meningar om akademin inom blåljusyrken är det även vanligt med missuppfattningar inom akademin om dessa yrken, menar de fyra författarna.

– Det är vår ambition att sådana förutfattade meningar kan reduceras eftersom de inte är produktiva. Precis som allt annat mänskligt handlande behöver även blåljusyrken både vara föremål för och delaktiga i forskning om sina egna praktiker. Det är först genom en sådan samverkan som teori och praktik kan mötas på ett respektfullt sätt.

Läs mer

Vetenskaplig metod för blåljuspersonal (studentlitteratur.se)

Göran Larsson

Charlotta Thodelius

Magnus Andersson Hagiwara