Policy för internationalisering
Utgångspunkten för internationaliseringsarbetet är följande styrdokument:
- Internationella ramverk, så som Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling
- EU:s övergripande mål samt prioriterade områden för högre utbildning, med fokus på internationalisering och mobilitet
- Nationell strategi för internationalisering – Ny värld, ny högskola (prop. 2004/05:162)
- Högskolelagen 1 kap 5 – högskolor bör i sin verksamhet främja förståelsen för andra länder och för internationella förhållanden
- Den statliga värdegrunden
- HB:s vision och mål, Dnr 906-14
Högskolan i Borås sätter studentens lärande i centrum och förbereder studenter för att i sina blivande professioner verka i ett globalt samhälle i Sverige och utomlands. Detta innebär att utbildningen utvecklar studenters förmåga att arbeta i internationella miljöer och det internationella perspektivet av de utmaningar som beskrivs i FN:s globala mål för hållbar utveckling lyfts fram. Vidare präglas högskolans utbildningar (både campus och distans) av internationalisering på hemmaplan. Högskolan främjar ökad mobilitet och har ett utbildningsutbud samt en utbildningsmiljö som attraherar och välkomnar internationella studenter och personal. Högskolans medverkan i internationella strategiska nätverk gynnar lärosätets utveckling, inklusive internationalisering på hemmaplan och utbyte av studenter och personal.
Internationella perspektiv, strategiska internationella samarbeten samt internationell forskarmobilitet utmärker den forskning som bedrivs vid Högskolan i Borås och är grundläggande för att bidra till FN:s globala mål för hållbar utveckling. Samarbeten med strategiskt utvalda internationella partners är viktiga för framstående forskning, bidrar till en ökning av externfinansiering av forskningsprojekt och till sampublicerade bidrag i internationella vetenskapliga tidskrifter.
Högskolans utbildning, forskning, professionsanknytning, samhällsrelevans och kvalitetsarbete stärks av global, nationell och lokal strategisk samverkan. Akademisk frihet och demokrati ligger till grund för all samverkan vid högskolan.
Högskolans medarbetares internationella erfarenheter är meriterande. Genom att ha en, för sitt område, relevant kompetensnivå bidrar medarbetare till högskolans internationella miljö. Högskolans fysiska och digitala miljöer är anpassade till en internationell kontext och inbjuder till kreativa möten människor emellan.
Högskolans ledningsfunktioner ansvarar för strategisk styrning, planering och uppföljning av internationaliseringsarbetet samt för att tillsammans med högskolans studenter och medarbetare aktivt utveckla internationalisering internt och externt. Ett väl utvecklat verksamhetsstöd tillhandahåller professionell service som stödjer högskolans strategiska internationaliseringsarbete.