Vision, mål och strategier
Visionen är följande:
Tillsammans tar vi ansvar för framtiden. Genom profilering av utbildning och forskning gör vi skillnad.
Visionen innebär att för oss ska ansvarstagande vara en självklarhet – i utbildning, i forskning, på campus och i samarbetet med det omgivande samhället. Det varje medarbetare åstadkommer i vardagen bildar en väv av unika trådar som gör skillnad.
Vi är framträdande och sätter vår särskilda prägel på allt vi gör. Vi har modet och vi gör det gemensamt över gränserna!
Visionen beslutades av högskolans styrelse vid deras sammanträde 18 februari 2020. Kopplad till visionen finns mål och strategier som uppdateras var femte år.
Här presenteras nuvarande mål och strategier, men också de nya mål och strategier som gäller för perioden 2026–2030.
Mål 2021–2025
”Det attraktiva lärosätet” och ”Kompletta akademiska miljöer 2.0” – det är Högskolan i Borås mål. Målen gäller från och med budgetåret 2021.
Det attraktiva lärosätet
För att möta de utmaningar och förväntningar som högre utbildning och forskning står inför är det viktigt att Högskolan i Borås är ett attraktivt lärosäte. Det attraktiva lärosätet bejakar och uppmuntrar det fria och kritiska tänkandet, ifrågasätter etablerade sanningar, utmanar och deltar i samhällsdebatten med ett vetenskapligt förhållningssätt. Vid ett attraktivt lärosäte respekteras olika åsikter och kompetenser och där finns en förmåga att föra en konstruktiv diskussion baserad på fakta. Det attraktiva lärosätet tar ansvar för framtiden och de mål som formulerats i Agenda 2030. Det medför att ett globalt perspektiv och jämställdhetsintegrering är självklara aspekter för utbildning och forskning. Det attraktiva lärosätet är attraktivt för såväl nuvarande som framtida studenter och medarbetare. Det attraktiva lärosätet bedriver sin verksamhet tillsammans med externa samverkansparter inom offentlig sektor, näringsliv och kulturliv.
Kompletta akademiska miljöer 2.0
För att säkerställa en hög kvalitet i utbildning och forskning vid Högskolan i Borås ska verksamheten bestå av kompletta akademiska miljöer. En komplett akademisk miljö utmärks av en balans och en nära relation mellan utbildning och forskning med examenstillstånd på alla nivåer i utbildningssystemet. En komplett akademisk miljö kännetecknas av nationellt och internationellt erkända miljöer samt hållbar utveckling, jämställdhet och internationalisering i enlighet med Agenda 2030. En komplett akademisk miljö har en välutvecklad samverkan med det omgivande samhället samt en balans mellan anslagsfinansierad och externt finansierad forskning.
Strategier 2021–2025
Följande strategier ska användas för att uppnå målen:
- digitalisering
- profilering
- miljöer för lärande
- tillsammans och gränsöverskridande
Mål 2026–2030
”Det attraktiva lärosätet” och ”Profilering och samhällsrelevans” – det är Högskolan i Borås mål. Målen gäller från och med budgetåret 2026.
Det attraktiva lärosätet
Högskolan i Borås ska vara ett lärosäte som:
- bejakar och uppmuntrar det fria och kritiska tänkandet samt ifrågasätter invanda perspektiv och etablerade normer,
- aktivt utmanar och deltar i samhällsdebatten med ett vetenskapligt eller konstnärligt förhållningssätt,
- respekterar olika åsikter och kompetenser och ger möjlighet att föra en konstruktiv diskussion baserad på kunskap och beprövad erfarenhet,
- attraherar och engagerar studenter, medarbetare och samarbetspartners både nationellt och internationellt.
Profilering och samhällsrelevans
Högskolan i Borås har en verksamhet med:
- en tydlig och övergripande inriktning mot profiler som omfattar samhällsrelevant utbildning och forskning,
- hög kvalitet i alla delar av verksamheten i en miljö som präglas av forskningsanknytning av utbildning och utbildningsanknytning av forskning,
- nationellt och internationellt erkända och uppmärksammade miljöer,
- forskning och utbildning med tydlig koppling till Agenda 2030.
Strategier 2026–2030
Följande strategier ska användas för att uppnå målen:
- Tillsammans och gränsöverskridande
- Ett levande campus
- Miljöer med spets