Hjärtligt välkommen till kursen Tillämpat dataskydd!
I denna kurs utforskar vi nyckelaspekter av integritetsdesign och dataskyddslagstiftning. Vi kommer att gå igenom riskhantering och konsekvensbedömning inom både privat och offentlig sektor. Kursen fokuserar på viktiga metoder för att säkerställa individens rättigheter och strategier för effektiv hantering av personuppgiftsincidenter, med praktiska exempel för att stärka förståelsen för dessa kritiska områden.
Kursen har ett tillämpat perspektiv och vi vill gärna att du ta med dig frågor och tankar från din organisation som kan behandlas under kursen.
Kursen bedrivs på distans och inkluderar fyra online-träffar samt inspelade föreläsningar och annat undervisningsmaterial som är tillgängliga för deltagarna på Canvas under kursens gång. De fyra träffar sker på Zoom, som är Högskolan i Borås digitala mötesforum. Zoom-länken kommer att finnas tillgänglig i Canvas. Dessa tillfällen är planerade:
- Introduktionstillfälle 3 september, kl. 16–17
- Metodgenomgång 24 september, kl. 16–17
- Handledning av projektuppgift 26 september, kl. 16–19
- Slutseminarium 6 november, kl. 16–19
Information om kursen och litteratur finner du i kursplanen längre ner på denna webbsida.
Vi ser fram emot att träffa dig vid kursintroduktionen, där vi kommer att berätta mer om kursen, bland annat om uppgiften och slutseminariet.
För frågor gällande kursen, är du välkommen att kontakta kursansvarig Alen Doracic.
Kursledare
Alen Doracic, kursansvarig (alen.doracic@hb.se)
Dan Bodin, dataskyddsombud
Magnus Blomqvist, dataskyddsombud
Varmt välkommen till kursen!
Registrera dig och skapa studentkonto
Du måste registrera dig för att inte förlora din plats på det program eller de kurser du har blivit antagen till.
När du registrerar dig på ett program eller kurs innebär det att du bekräftar din plats och har bestämt dig för att studera. Information skickas till CSN så att studiemedel kan betalas ut.
Du måste vara registrerad för att få delta i utbildningen och för att resultat ska kunna rapporteras in från tentamen, laborationer eller andra studieprestationer.
Samtidigt som du registrerar dig skapar du ditt studentkonto. Med studentkontot får du tillgång till de system du behöver för dina studier, exempelvis lärplattformen. Du får också tillgång till en studentmejl.
Följ instruktionerna om hur du registrerar dig och skapar ditt studentkonto
Lärplattformen Canvas
På webbsidan Ny student hittar du mycket bra information, bland annat om lärplattformen, Canvas, som du får tillgång till efter att du registrerat dig och skapat ditt studentkonto. Det är på lärplattformen vi lägger upp information om kurserna och där en hel del kommunikation mellan lärare och studenter samt mellan studenter sker.
Läs mer på Ny student
Frågor
Om du har frågor som rör din utbildning så kan du kontakta vår administration.
Vi har telefontid måndag–fredag, kl. 10:00-12:00. Du kan även kontakta oss via e-post. För att vi ska kunna hjälpa till så snabbt som möjligt är det viktigt att du i ämnesraden skriver vilken utbildning eller kurs du ska läsa.
Utbildning inom bibliotek, information, pedagogik och IT (A3)
Telefon: 033-435 40 13
E-post: a3@hb.se