Välkommen till psykologi, fortsättningskurs på halvfart höstterminen 2025!
På fortsättningskursen i psykologi breddas kunskaperna inom några av psykologiämnets centrala delar och förståelsen av människans känslor och beteenden, individuellt och i grupp, fördjupas. Upplevelser, känslor och tankar beskrivs ur ett biologiskt och socialneuropsykologiskt perspektiv inom normalpsykologin. Vidare behandlas även hur förhållandet mellan hjärna och beteende ger ökad förståelse av de problem avvikande hjärnfunktioner kan medföra. Kunskaper om människans personlighet fördjupas och personlighetens betydelse för psykisk och fysisk hälsa/ohälsa samt utveckling av olika missbruk beskrivs. Gruppens utveckling och processer beskrivs liksom interkulturella perspektiv. Statistiska kunskaper fördjupas och omsätts i en begränsad undersökning.
Höstens kurser består av Biologisk psykologi och social neuropsykologi (2/9 - 9/11) samt Personlighet och hälsa (11/11 - 18/1). Vårens kurser består av Gruppsykologi, ledarskap och interkulturella perspektiv (20/1 - 29/3) följt av Metod och fördjupningsarbete (31/3 - 7/6). All information om kursen finns i Canvas under de olika menyerna. Det är viktigt att du har tillgång till lärplattformen före kursstart och att ett studentkonto är öppnat. Denna information har du fått från antagningsenheten.
Förinspelade föreläsningar laddas upp på onsdagar 16.00-18.00. Dessa följs upp på några torsdagar mellan 16.00-17.00 och du får då möjlighet att ställa frågor om kursen och om föreläsningen dagen innan.
Introduktionen 2/9 ges live och spelas samtidigt in, den går igenom kursens innehåll, mål, uppgifter och examinationer. Vi kommer även gå igenom Canvas vid detta tillfälle.
Kursen har tre examinerande moment; tentamen (TE), individuell inlämning (IN) och gruppinlämning (RE). Individuell inlämning och gruppinlämning sker i Canvas på angiven dag och tid. Det är lämpligt att införskaffa litteraturen till delkurs 1 och läsa avsnitten som anges för varje föreläsning i modulen.
Kurslitteratur till delkurs 1 är:
Nordgren, P. M. (2015). Phonological development in a child with autism spectrum condition: Case study of an intervention. Journal of Interactional Research in Communication Disorders 6(1), 25-51 (27 s.)
Rahm, C. (2018). Neurovetenskaplig psykiatri. Natur Kultur Akademisk (502 s.)
Ward, J. (2022). The student’s guide to social neuroscience (3rd ed.). Psychology Press. (504 s.)
Kurslitteratur till delkurs 2 är:
Adrianson, L., Amato, C., Molander-Söderholm, K., Rapp-Ricciardi, M., Archer, T. & Garcia, D. (2020). Affectively motivated: Affective profiles, motivation, stress and energy. Iranian Journal of Health Psychology, 2(2), 21-32 (12 s.)
Karterud, S., Wihlberg, T., & Urnes Ö. (2014). Personlighetspsykiatri. Studentlitteratur (490 s.)
Ryden, O., & Stenström, U. (2015). Hälsopsykologi. Sanoma utbildning (248 s.)
Hälsning, kursansvarig Joel Gerafi
Kontaktuppgifter: Joel Gerafi
Schema i Kronox – KronoX Web