Magisterprogram i Textilt Management

Välkomstinformation

Programinformation

Starttermin: Hösten2024 Programkod: AMATM Programtillfälleskod: AMATM24h Studietakt: Heltid 100% Studietid: Dag Studieort: Borås

Observera

Programmet tillämpar en utökad antagningsprocess som inkluderar motivationsbrev och intervju. Du kan läsa mer om bakgrunden till detta på hemsidan nedan. Notera att motivationsbrev ska vara på engelska och intervjuerna kommer även de att vara på engelska. I den mån det finns nyansskillnader i texterna är det den engelska versionen som gäller.

https://www.hb.se/en/the-swedish-school-of-textiles/international-student/application-for-management-masters-programmes/

Process i korthet:

Steg 1: Allmän behörighet (formell ansökningsprocess). Formell ansökan sker via antagningens plattform (se länkar nedan). Här hittar ni även information om sista ansökningsdatum. Programmet är inte öppet för sen ansökan.

  • Internationell antagning: www.universityadmissions.se
  • Nationell antagning: www.antagning.se

Steg 2: Reflektion/ motivationsbrev (Purpose reflection, Vision reflection, and Resumé).

  • Motivationsbrevet består av ett frågeformulär där du får möjlighet att utveckla din motivation och din vision genom två korta texter.
  • Läs noga igenom den information som finns på hemsidan nedan innan du börjar att fylla i formuläret så att du har all information du behöver tillgänglig.
  • Reflektionerna kommer att läsas individuellt och betygsättas anonymt av tre representanter i en antagningsnämnd (baserat på både innehåll och kommunikativ kvalitet), vilket kommer att summeras till ett genomsnitt mellan 0-5
  • Motivationsbrevet måste vara på engelska
  • Sista datum för att skicka in motivationsbrevet är: 1 Maj 2024
  • Länk: https://www.hb.se/en/the-swedish-school-of-textiles/international-student/application-for-management-masters-programmes/

Steg 3: Intervjuer

  • Baserat på de skrivna reflektionerna kommer kandidater att bli inbjudna till en intervju. Alla med betyg 3 och över på motivationsbrevet blir kallade till intervju via ett mail ca en vecka innan intervjuerna.
  • Efter intervjuerna kommer antagningskommittén för TM-master att fatta sitt slutliga beslut om vilka sökande som rekommenderas för antagning till programmet.
  • Intervjun hålls på engelska
  • Intervjun kommer att ske digitalt via Zoom
  • Alla intervjuer kommer att hållas mellan 08:00 - 17:00 CET (Central European Time), under vecka 26, 2024. Tiden för intervjun kan inte ändras.

Kontakt

Utbildningen ges vid Akademin för textil, teknik och ekonomi (A1).

Har du frågor under din utbildningstid, kontakta utbildningshandläggare via:
E-post: a1@hb.se
Telefon: 033-435 4011 (telefontid varje vardag kl. 10:00–12:00).

Har du frågor kring val av studier och kommande arbetsliv?
Kontakta studie- och karriärvägledningen

Programansvarig: Jenny Balkow
Programansvarig: Sara Harper

Dokument

Utbildningsplan (pdf)

Programmets kurser

Du hittar litteraturlistor i respektive kursplan. Observera att kursplaner kan komma att revideras intill tidpunkten för kursregistrering. Tag alltid kontakt med kursansvarig, eller kontrollera i Canvas, innan du införskaffar litteratur.

Våren2025

Fashion retail marknadsföring och kommunikation

  • Kursinformation för Fashion retail marknadsföring och kommunikation
  • Anmälningskod: M63V5
  • Typ: Obl.
  • Period: 20 januari — 30 mars

Hållbar styrning av värdekedjor inom textil- och klädindustrin

  • Kursinformation för Hållbar styrning av värdekedjor inom textil- och klädindustrin
  • Anmälningskod: M64V5
  • Typ: Obl.
  • Period: 20 januari — 30 mars

Examensarbete i textilt management

  • Kursinformation för Examensarbete i textilt management
  • Anmälningskod: M66V5
  • Typ: Obl.
  • Period: 31 mars — 8 juni

Hösten2024

Företagande och management i textil och modebranschen

  • Kursinformation för Företagande och management i textil och modebranschen
  • Anmälningskod: M63H4
  • Typ: Obl.
  • Period: 2 september — 29 september

Grundläggande teorier inom Supply Chain Management och Fashion Management

  • Kursinformation för Grundläggande teorier inom Supply Chain Management och Fashion Management
  • Anmälningskod: M64H4
  • Typ: Obl.
  • Period: 2 september — 10 november

Hållbarhetsinriktade affärsmodeller inom textil och konfektion

  • Kursinformation för Hållbarhetsinriktade affärsmodeller inom textil och konfektion
  • Anmälningskod: M65H4
  • Typ: Obl.
  • Period: 30 september — 10 november

Affärsstrategi och strategiskt management

  • Kursinformation för Affärsstrategi och strategiskt management
  • Anmälningskod: M67H4
  • Typ: Obl.
  • Period: 11 november — 19 januari

Metodologi och vetenskapsteori i Textilt Management

  • Kursinformation för Metodologi och vetenskapsteori i Textilt Management
  • Anmälningskod: M66H4
  • Typ: Obl.
  • Period: 11 november — 19 januari