Nämnder, kommittéer och utskott
Här kan du läsa om studentrepresentation i högskolans nämnder, kommittéer och utskott.
Forsknings- och utbildningsnämnden (FoU-nämnden)
Forsknings- och utbildningsnämnden (FoU) har det övergripande ansvaret för att främja forskning och forskarutbildning samt att bevaka att utbildningen på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå vilar på vetenskaplig grund. FoU-nämnden har dessutom delegerat ansvar till olika utskott.
- FoU sammanträder 1 gång i månaden per termin.
- Antal studentrepresentanter: 3
- Utskottet för utbildningar inom ekonomi och arbetsliv (2 studentrepresentanter)
- Utskottet för utbildningar inom bibliotek, information och IT (2 studentrepresentanter)
- Utskottet för utbildningar inom pedagogik och lärande (2 studentrepresentanter)
- Utskottet för utbildningar inom teknik (2 studentrepresentanter)
- Utskottet för utbildningar inom vård- och polisarbete (2 studentrepresentanter)
- Forskarutbildningsutskott Biblioteks- och informationsvetenskap (2 studentrepresentanter)
- Forskarutbildningsutskott Människan i vården (2 studentrepresentanter)
- Forskarutbildningsutskott Resursåtervinning (2 studentrepresentanter)
- Forskarutbildningsutskott Textilteknologi (2 studentrepresentanter)
- Forskarutbildningsutskott Textilt management (2 studentrepresentanter)
Nämnden för konstnärlig forskning och utbildning (KFU)
Stäng Nämnden för konstnärlig forskning och utbildning (KFU)
Nämnden har det övergripande ansvaret att verka för hög kvalitet i konstnärlig utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå samt verka för goda förutsättningar avseende kvalitet i konstnärlig forskning och svarar för beredning av och förslag i ärenden vid anställning av professorer, lektorer och forskarassistenter inom det konstnärliga området.
- KFU sammanträder cirka 4-5 gånger per termin.
- Antal studentrepresentanter: 2
Anställningsutskott
Anställningsutskottets uppdrag är att förorda vem/vilka som ska anställas/befordras. Utskottet har också som uppgift att bedöma och tillstyrka att anställningsprofil för lärare uppfyller behörighetskraven enligt anställningsordningen, att utse sakkunniga efter förslag från akademichef/prefekt samt att besluta om vilken/vilka sökande som ska skickas till sakkunniga för bedömning efter samråd med berörd akademichef/prefekt. Anställningsutskottet kan också besluta om kompletterande utredningsåtgärder i anställnings- och befordringsärenden.
Studenterna har rätt att vara representerade med två representanter varav en doktorand (i möjligaste mån).
Länk till Anställningsutskottet: Anställningsutskott
Disciplinnämnd
Disciplinnämnden består av rektor som ordförande, en lagfaren ledamot och en företrädare för lärarna vid högskolan. Studenterna vid högskolan har rätt att vara representerade i nämnden med två ledamöter.
- Disciplinnämnden sammanträder cirka 10 gånger per år.
- Antal studentrepresentanter: 2
Disciplinnämnden har till uppgift att hantera ärenden där exempelvis en student:
- fuskat vid tentamen eller plagierat uppsatser
- stör eller hindrar undervisning, prov m.m.
- på olika sätt stör högskolans verksamhet
- utsätter andra studenter eller högskolans personal för trakasserier av olika slag
Centrala arbetsmiljökommittén
Vid arbetsställe, där minst femtio arbetstagare regelbundet sysselsättes, ska finnas skyddskommitté, sammansatt av företrädare för arbetsgivaren och arbetstagarna.
- Arbetsmiljökommittén sammanträder cirka 3 gånger per termin.
- Antal studentrepresentanter: 2
Den centrala arbetsmiljökommittén ska behandla följande frågor när de är av övergripande karaktär:
- Aktuella arbetsmiljöfrågor inom högskolan.
- Planering av organisationsförändringar.
- Aktuella byggnads-, inrednings- och utrustningsfrågor.
- Redogörelse för och uppföljning av inträffade olycksfall, arbetssjukdomar och tillbud.
- Företagshälsovård.
- Rapporter om hälso- och arbetsmiljöundersökningar och övriga kartläggningar av högskolans arbetsmiljö.
- Fråga som väckts av huvudskyddsombud, skyddsombud eller studerandeskyddsombud.
Målen och olika undersökningar och kartläggningar ligger till grund för den handlingsplan som fastställs.
Läs mer om Centrala arbetsmiljökommittén (på anställdwebben)
Lokala arbetsmiljökommittéer vid respektive akademi och vid enheten Verksamhetsstöd
Stäng Lokala arbetsmiljökommittéer vid respektive akademi och vid enheten Verksamhetsstöd
Syftet med samverkansgruppen/skyddskommittén är att det ska finnas ett forum för dialog mellan arbetsgivaren och fackliga företrädare där parterna har ett gemensamt ansvar för att aktivera frågor om verksamhet, hälsa, arbetsmiljö, medbestämmande, jämställdhet, mångfald och diskriminering. Samverkansgruppen behandlar frågor och beslut som rör det egna verksamhetsområdet.
- Antal studentrepresentanter vid respektive kommitté: 2