Studentombudsman

Till studentombudsmannen kan du vända dig om du upplever problem under din studietid. Det kan gälla bristande information, icke önskvärt bemötande av annan student, lärare eller medarbetare på högskolan. Det kan gälla dina rättigheter som student men också om vilka skyldigheter du har.

  • Studentombudsman är en informerande, vägledande och hänvisande funktion.
  • Studentombudsman är en stödjande funktion.
  • Studentombudsman kan inte påverka beslut.

Det här kan studentombudsmannen göra för dig

  • Lyssna till och diskutera ditt ärende, din fråga.
  • Fungera som referenskälla gällande dokument som styr högskolans arbete och förklara dessa.
  • Beskriva rutiner och processer för klagomål och överklaganden
  • Informellt undersöka ditt ärende, din fråga.
  • Visa på vilka valmöjligheter som finns om du vill gå vidare med ditt ärende.
  • Delta vid möte med lärare och/eller ansvariga vid behov.
  • Stödja studenter som blivit anmälda till högskolans disciplinnämnd.
  • Hjälpa och stödja studenter som upplever sig kränkta eller diskriminerade

Har du blivit utsatt för diskriminering?

På Högskolan i Borås har vi nolltolerans mot diskriminering, trakasserier och kränkningar.

Läs mer om hur högskolan arbetar mot diskriminering 

Externa resurser

Diskrimineringsombudsmannen (DO)

Upplever du problem i din utbildning?

Om du upplever problem i dina studier är det bäst att kontakta den person som är ansvarig för din kurs/utbildning.

Läs mer om vad som gäller och vem du kan kontakta vid problem i studiesituationen

Kontakt

Emelie Källquist, studentombudsman
Tfn: 033-435 47 35
E-post: studentombudsman@hb.se