Avesta jobbar som Influencer Marketing Manager (Masterprogram i Fashion Management och Marknadsföring)

Vad innebär ditt arbete? 

Jag är ansvarig för Influencer Marketing-avdelningen på RevolutionRace. Avdelningen jobbar med att knyta nya och stärka befintliga samarbetspartners till varumärket. Mina viktigaste uppgifter är att stötta, motivera och utmana mitt team för att leda en växande avdelning framåt och att säkerställa att vi hela tiden ligger i framkant inom Influencer Marketing. 

Varför valde du just den här utbildningen?

Planen var hela tiden att bygga på min kandidatexamen inom marknadsföring med en masterexamen. Anledningen till att valet föll på masterprogrammet i Fashion Marketing och Management var mitt intresse för mode, möjligheten till praktik och närheten till näringslivet.

Hur har du nytta av din utbildning i ditt arbete?

Det jag främst har fått med mig från mina fem år av studier är tänket kring problemlösning. Det spelar ingen roll i vilket projekt eller vilken uppgift det gäller, litet som stort. Det är viktigt att kunna ställa om och vara en problemlösare och ha en "doer"mentalitet. Det är två egenskaper jag har utvecklat under min utbildning och haft stor nytta av i arbetslivet. Det är egenskaper som är särskilt nyttigt att ha med sig i e-handelsbranschen som är snabbföränderlig och där det gäller att snabbt kunna ställa om, tänka om och lägga upp en ny plan för att hela tiden röra sig framåt.

Vad har du för karriärmål?

Marknadsföring är ett brett område med många möjligheter. Det kanske låter lite klyschigt, men mitt mål är att hela tiden röra mig framåt och på den resan bli så kompetent jag kan inom marknadsföring. Sedan får vi se vart det leder och vilka dörrar som öppnar sig. Min ambition är definitivt att fortsätta jobba mer analytiskt och strategiskt, och att fortsätta utveckla min kompetens inom marknadsföring och som ledare.

Text: Annika Engström
Foto: Privat 

2021-09-15

Influencer Marketing
Influencer Marketing beskrivs på en grundläggande nivå som marknadsföring på sociala medier via inflytelserika personer, så kallade influencers. Influencers har ofta starka band till sina följare och har därför stor möjlighet att påverka målgruppen för marknadsföringen.