Utveckling
Akademins utbildningar ska vara attraktiva och tillgängliga för alla och de studenter som utexamineras ska vara väl förberedda för att bidra inom sina professioner och till samhället.
Akademins utbildningar behöver ständigt utvecklas för att vara aktuella för de verksamheter där våra studenter får arbete och nya utbildningar behöver skapas för att möta omvärldens behov.
Utveckling av en ny utbildning
Idéer till nya utbildningar får vi genom omvärldsbevakning, exempelvis genom kontakter med arbetsgivare och nätverk, både informellt och via programråd.
Förslag till nya utbildningar diskuteras i akademins ledningsråd, på initiativ av berörd prefekt. Efter beredning i ledningsrådet kan akademichef fatta beslut om att initiera arbete med att ta fram förslag på ny utbildning. I samband med detta beslut utses en handläggare som får i uppdrag att leda arbetet.
Kvalitetssäkringsprocess av ny utbildning
Den handläggningsordning för inrättande av nya utbildningar som finns beslutad för högskolan (se länk nedan) innebär bland annat att förslag till ny utbildning presenteras i högskolans Utbildningsråd, att rektor godkänner att ett utvecklingsarbete påbörjas, samt att akademins handläggare har kontakt med högskolans utbildningssamordnare som ett stöd i den praktiska processen.
Det underlag som ska tas fram inför beslut består i en ansökan om att inrätta ny utbildning, till vilken bifogas en utbildningsplan, samt förslag/utkast på kursplaner. Utbildningsplanen skrivs enligt Vägledning för utformning av utbildningsplan (länk nedan). Externa sakkunniga och en intern bedömargrupp utses och dessa granskar sedan ansökan och utbildningsplanen. Sakkunniga och bedömargrupp förordar avslag eller tillstyrkande och deras yttranden bifogas ansökan som underlag till bedömning i högskolans Forsknings- och utbildningsnämnd (FoU).
Om FoU tillstyrker akademins ansökan, fastställs utbildningsplanen och sedan är det högskolans styrelse som beslutar om utbildningen kan inrättas. Därefter påbörjas akademins arbete med att utveckla kursplaner, vilka beslutas av utbildningsutskott (se nedan för information om process för detta arbete). Övriga förberedelser för att starta en ny utbildning innefattar extra insatser kring kommunikation och verksamhetsplanering för att bedriva utbildningen.
Utveckling av nya fristående kurser
Akademin ger också många fristående kurser. Dessa erbjuds som fortbildning för yrkesverksamma och är en del av akademins strävan att bidra till livslångt lärande. Initiativ till fristående kurser tas exempelvis utifrån omvärldsbevakning, kontakter med det omgivande samhället, eller i anslutning till uppdragsutbildning, uppdragsforskning eller pågående forskningsprojekt. Akademin ger också kurser i form av uppdragsutbildningar som beställs av olika verksamheter och arbetsplatser. Dessa uppdrag leder ibland till att nya reguljära fristående kurser inrättas.
Förslag på nya fristående kurser ingår i akademins process för utbudsplanering (länk nedan) och inkluderas i beslut om utbildningsutbud. Efter beslut utses ämneskunnig lärare som får i uppdrag att ta fram kursplan, enligt ordinarie process för kursutveckling, men med beaktande av de tidsramar som gäller beslut av kursplan i förhållande till ansökan och antagning till fristående kurser.
Vidareutveckling av befintliga utbildningar
Befintliga utbildningar utvecklas genom högskolans systematiska kvalitetsarbete och genom samma kontaktytor som bidrar med idéer till nya utbildningar: programråd, branschorganisationer, samverkanspartners m.m. De programråd som inrättats på akademin omfattar samtliga programutbildningar och fristående kurser som akademin erbjuder. Inspiration till utveckling kommer också från nationella och internationella samarbeten, samt lärares kompetensutveckling genom konferenser, kurser och utbyten. Vid vidareutveckling av utbildningsprogram läggs särskild vikt vid att stärka anknytningen mellan utbildningarna och akademins forskning.
För samtliga kurser och program vid akademin genomförs utvärdering i enlighet med högskolans och akademins styrdokument (se länkar nedan). Studenternas synpunkter är ett viktigt underlag till kurs- och programutvärdering och ska alltid inhämtas. Tillsammans med övriga underlag ligger studenternas synpunkter till grund för analys av kursens/programmets mål, innehåll och genomförande, vilket utgör underlag för utveckling av både enskilda kurser och utbildningsprogram. Detta kvalitetsarbete drivs huvudsakligen av kurs- och programansvariga, i enlighet med uppdrags- och uppgiftsbeskrivningar.
Utveckling av utbildnings- och kursplaner
Beslut om kurs- och utbildningsplaner fattas av högskolans nämnder, företrädesvis genom dess utbildningsutskott. Arbetet i nämnder och utskott regleras av olika styrdokument, beroende på vilken typ av ärende som beslutet avser.
Inrättande av nya utbildningsprogram och nya huvudområden inom akademin granskas och beslutas av FoU-nämnden, i enlighet med Handläggningsordning för inrättande av huvudområden och nya utbildningar på grundnivå och avancerad nivå vid Högskolan i Borås (Dnr. 422-16).
Revidering av befintliga utbildningsprogram kan antingen beslutas av FoU-nämnd eller utbildningsutskott, beroende på vilken omfattning revisionen har.
- Mindre revideringar av utbildningsprogram innebär att ärendet beslutas i utbildningsutskotten.
- Större revideringar utbildningsprogram beslutas i FoU-nämnd. Större revideringar av utbildningsprogram, inklusive byte av huvudområde, som gör att utbildningen betraktas som nytt utbildningsprogram innebär också att ärendet hanteras enligt handläggningsordningen för nya utbildningsprogram och nya huvudområden.
Akademin är skyldig att säkerställa god beredning av ärenden till utbildningsutskotten, vilket sker genom en gemensam rutin för beredning (se länk nedan).
Huvudprincipen för beredning av kursplaner innebär att kursansvarig lärare handlägger beredningen och ansvarar för förankring i lärarlag. Större innehållsmässiga förändringar, som exempelvis påverkar utbildningens målmatris eller kompetensbehov för bemanning ska förankras med programansvarig och med ansvarig chef.
Beredning av kursplaner inom pedagogiskt arbete sker enligt arbetsordning vid berörd institution (se länk nedan). Kursplaner inom dessa områden beslutas av Utskottet för utbildningar inom pedagogik och lärande.
Beredning av kursplaner inom biblioteks- och informationsvetenskap, samt informatik sker enligt processer som kommuniceras på respektive institutions intranät (Box). Kursplaner inom dessa områden beslutas av Utskottet för utbildningar inom bibliotek, information och IT.
Länkar - Utveckling
Mer information om utbildningsutskotten och deras arbete
Mer information om utvärdering av kurser och utbildningsprogram
På akademins sida med styrdokument finns bland annat akademins vision, mål och strategier