Lokal arbetsmiljökommitté
Arbetsmiljöarbetets organisation regleras i Högskolans lokala arbetsmiljöavtal och kan fås av HR.
Den lokala arbetsmiljökommitténs uppgift är att:
- Verka för att högskolans fastställda arbetsmiljömål uppnås.
- Delta i planeringen av arbetsmiljöarbetet inom akademin samt följa hur arbetet genomförs.
- Arbeta för att alla medarbetare och studenter inom akademin engageras och bidrar till att skapa en god arbetsmiljö.
- Identifiera behov av arbetsmiljöutbildning inom akademin.
- Arbeta utifrån Arbetsmiljöverkets föreskrift om systematiska arbetsmiljöarbete och inom ramen för det ta fram årlig handlingsplan för arbetsmiljön och kontinuerligt följa upp den.
- Noga följa utvecklingen gällande risker i arbetsmiljön och frågor som rör skyddet mot ohälsa och olycksfall.
- Behandla frågor som påkallats av skyddsombud eller studerandeskyddsombud vid akademin.
- Yttra sig över ansökan om bygglov som avser arbetslokaler eller personalrum.
- Följa arbetsskadeutvecklingen inom akademin.
- Återrapportera arbetsmiljöarbetet årligen till den centrala arbetsmiljökommittén.
- Sammanträda minst sex gånger per år.
Sammansättning
- Åsa Söderlind, ordförande
För arbetsgivaren:
- Marcus Lindström, HR-specialist, sekreterare
- Christian Jensen, akademicontroller
För arbetstagarna:
- Veronica Trépagny, skyddsombud
För studenterna:
- Mara Fischer Tavares Seixas Lopes
Sammanträdestider
Kontakta kommitténs sekreterare för aktuella datum och tider.
Minnesanteckningar
För att ta del av minnesanteckningar, ta kontakt med kommitténs sekreterare Marcus Lindström.
Läs mer om högskolans centrala arbetsmiljöarbete
Anmäl ett ärende till lokala arbetsmiljökommittén
Har du ett ärende som du vill att arbetsmiljökommittén ska behandla? Anmäl ditt ärende till arbetsmiljökommittén enligt formuläret nedan.