Lokal arbetsmiljökommitté
Arbetsmiljöarbetets organisation regleras i Högskolans lokala arbetsmiljöavtal.
Den lokala arbetsmiljökommitténs uppgift är att:
- Verka för att högskolans fastställda arbetsmiljömål uppnås.
- Delta i planeringen av arbetsmiljöarbetet inom akademin samt följa hur arbetet genomförs.
- Arbeta för att alla medarbetare och studenter inom akademin engageras och bidrar till att skapa en god arbetsmiljö.
- Identifiera behov av arbetsmiljöutbildning inom akademin.
- Arbeta utifrån Arbetsmiljöverkets föreskrift om systematiska arbetsmiljöarbete och inom ramen för det ta fram årlig handlingsplan för arbetsmiljön och kontinuerligt följa upp den.
- Noga följa utvecklingen gällande risker i arbetsmiljön och frågor som rör skyddet mot ohälsa och olycksfall.
- Behandla frågor som påkallats av skyddsombud eller studerandeskyddsombud vid akademin.
- Yttra sig över ansökan om bygglov som avser arbetslokaler eller personalrum.
- Följa arbetsskadeutvecklingen inom akademin.
- Återrapportera arbetsmiljöarbetet årligen till den centrala arbetsmiljökommittén.
- Sammanträda minst sex gånger per år.
Sammansättning
För arbetsgivaren
- Åsa Söderlind, ordförande
- Marcus Lindström, HR-specialist och sekreterare
- Christian Jensen, akademicontroller
För arbetstagarna
- Veronica Trépagny, skyddsombud
För studenterna
- Mara Fischer Tavares Seixas Lopes
Sammanträdestider
Kontakta kommitténs sekreterare för aktuella datum och tider.
Minnesanteckningar
Minnesanteckningar kan begäras ut från högskolans arkiv via registrator@hb.se
Anmäl ett ärende till lokala arbetsmiljökommittén
Har du ett ärende som du vill att arbetsmiljökommittén ska behandla? Anmäl ditt ärende till arbetsmiljökommittén enligt formuläret nedan.