Lokal arbetsmiljökommitté

Arbetsmiljöarbetets organisation regleras i Högskolans lokala arbetsmiljöavtal och kan fås av HR.

Den lokala arbetsmiljökommitténs uppgift är att:

  • Verka för att högskolans fastställda arbetsmiljömål uppnås.
  • Delta i planeringen av arbetsmiljöarbetet inom akademin samt följa hur arbetet genomförs.
  • Arbeta för att alla medarbetare och studenter inom akademin engageras och bidrar till att skapa en god arbetsmiljö.
  • Identifiera behov av arbetsmiljöutbildning inom akademin.
  • Arbeta utifrån Arbetsmiljöverkets föreskrift om systematiska arbetsmiljöarbete och inom ramen för det ta fram årlig handlingsplan för arbetsmiljön och kontinuerligt följa upp den.
  • Noga följa utvecklingen gällande risker i arbetsmiljön och frågor som rör skyddet mot ohälsa och olycksfall.
  • Behandla frågor som påkallats av skyddsombud eller studerandeskyddsombud vid akademin.
  • Yttra sig över ansökan om bygglov som avser arbetslokaler eller personalrum.
  • Följa arbetsskadeutvecklingen inom akademin.
  • Återrapportera arbetsmiljöarbetet årligen till den centrala arbetsmiljökommittén.
  • Sammanträda minst sex gånger per år.

Sammansättning

För arbetsgivaren:

För arbetstagarna:

För studenterna:

  • Mara Fischer Tavares Seixas Lopes

Sammanträdestider

Kontakta kommitténs sekreterare för aktuella datum och tider.

Minnesanteckningar

För att ta del av minnesanteckningar, ta kontakt med kommitténs sekreterare Marcus Lindström.

Läs mer om högskolans centrala arbetsmiljöarbete


Anmäl ett ärende till lokala arbetsmiljökommittén

Har du ett ärende som du vill att arbetsmiljökommittén ska behandla? Anmäl ditt ärende till arbetsmiljökommittén enligt formuläret nedan.

Obligatoriska fält är markerade med en asterisk (*).

Samtycke

Vi behöver ditt samtycke till att behandla de uppgifter som du lämnar om dig själv i formuläret. Uppgifterna kommer att behandlas av den lokala arbetsmiljökommittén för Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT, för att kunna hantera och återkoppla om ditt ärende. Uppgifterna kommer att lagras inom EU/EES, och raderas efter att ärendet anses avslutat. 

Högskolan i Borås är personuppgiftsansvarig för behandlingen, som sker med stöd av artikel 6.1 (a) i dataskyddsförordningen (samtycke). Det är helt frivilligt att lämna samtycke, och du kan när som helst ta tillbaka ett lämnat samtycke.

Läs mer om hur Högskolan i Borås behandlar dina uppgifter och vilka rättigheter du har.