Vägledande principer

Integrerat

Kvalitet i verksamheten åstadkoms i anställdas och studenters dagliga arbetsuppgifter och interaktioner. Kvalitetssäkrande rutiner är utformade så att anställda och studenter upplever nyttan av rutinerna och känner sig delaktiga och engagerade i att utveckla verksamhetens kvalitet. 

För Verksamhetsstöds del innebär detta att

  • delaktighet skapas genom att medarbetarna aktivt deltar i planerings- och uppföljningsarbete såsom till exempel verksamhetsplaner, verksamhetsberättelser samt individuella utvecklingsplaner.

Enhetligt

Kvalitetssäkrande rutiner utformas lika för all utbildning och forskning vid högskolan såvida det inte finns synnerliga skäl till olikheter. Enhetligheten skapar tydlighet, rättssäkerhet och effektivitet samtidigt som den ger utrymme till flexibilitet när så behövs.

För Verksamhetsstöds del innebär detta att

  • vad som ska göras framgår av lagar, regler, styrdokument och högskolans planering.
  • verksamheten bedrivs med ett helhetsperspektiv på ett professionellt och proaktivt sätt för att tillsammans med akademierna skapa ett ändamålsenligt stöd.
  • rutiner ska vara enhetliga.

Transparent

Högskolans interna information skapar goda förutsättningar för att anställda och studenter ska känna till de mål prioriteringar och förutsättningar som gäller för det egna arbetet och de rutiner som ska leda fram till målen. Dessutom framgår det tydligt hur den egna insatsen påverkar och påverkas av den övriga verksamheter. Information om resultaten av genomförda kvalitetsgranskningar är lättillgänglig för anställda, studenter och omvärlden.

För Verksamhetsstöds del innebär detta att

  • styrdokument, såsom till exempel verksamhetsplaner, rutiner, avvikelsehantering, tas fram i samråd med berörda parter. 
  • styrdokumenten finns tillgängliga på ett lämpligt sätt, till exempel på webb, samt utgör grund för de aktiviteter som genomförs. 

Skarpt

Högskolans kvalitetsarbete är verkningsfullt. Högskolan genomför regelbundna oberoende granskningar av hur kvalitet säkerställs i verksamheten och åtgärdar eventuella brister skyndsamt.

För Verksamhetsstöds del innebär detta att

  • verksamheten kontinuerligt genomlyser sin verksamhet genom till exempel verksamhetsberättelser, audits och avvikelsehantering.
  • identifierade brister dokumenteras och åtgärdas genom till exempel uppdatering av styrdokument och rutiner eller förändrat beteende.