Koldioxidbudget och beslutsguide för tjänsteresor med flyg
På denna sida finner du information om högskolans koldioxidbudget, vad som gäller för respektive akademi/enhet, samt en beslutsguide för högskolans anställda. Beslutsguiden ska användas som stöd inför beslutsfattande kring resande med flyg. Här finns också en så kallad resetrappa med frågeställningar inför att du ansöker om projektmedel, beslutar, planerar och budgeterar desamma.
Flygresor står för omkring 95 procent av högskolans emissioner av koldioxid från tjänsteresor. En minskning av tjänsteresor med flyg behöver prioriteras för att nå satta mål fram till 2030. Störst emissioner kommer från längre flygresor. Därför behöver speciell uppmärksamhet riktas mot minskning av flygresor mellan världsdelar och inom Europa.
Koldioxidbudgeten och beslutsguiden utgår från rektors beslut för minskning av koldioxidutsläpp och fastställda mål för respektive akademi och enhet för perioden 2019–2030, med en minskning med sju procent per år.
Diarienummer 305–23.
- Varje akademi och enhet har en koldioxidbudget med indikator i kilo per enhet. Indikatorn finns i diariet. Se dnr 305-23, beslut 2023-12-18.
- Uppföljning:
Chef utser en medarbetare som gör indikerande utdrag i resebyrån Egencias rapporteringssystem varje månad.
- Alla resor ska godkännas av chef innan de bokas.
Medarbetare förbereder beslutsunderlag genom att ta fram vilka emissioner som uppstår vid den planerade resan genom resebyrån Egencias bokningssystem alternativt via schablon som finns på webbsidan Flightemissionmap.org. Utsläppet anges i kilo CO2. Koldioxidutsläppet (CO2-emissionerna)
Utlägg godkänns inte för flygresor som bokas utanför ramavtalet.
För resebokning se webbsidan "Boka din tjänsteresa". På webbsidan Mötes- och resepolicy - se rubrik Generella regler och riktlinjer.
Läs mer på sidan Boka din tjänsteresa
Läs mer på sidan Mötes- och resepolicy
Flightemissionmap.org
- Uppföljning av koldioxidbudgeten sker regelbundet vid rektorsdialoger.
Steg 1.
Fundera över följande redan när du söker projekt, beslutar, planerar och budgeterar:
- Hur påverkar val av resmönster i projektet/ samarbetet möjligheten till deltagande för olika medarbetare? Kan resfria arbetssätt ge ökad delaktighet?
- Kan forskningsfinansiärers ökade krav på hållbarhet och utformningen av ansökan ändra resmönster?
- Hur arbetar ni med hög kvalitet i ett resefritt samarbete?
- Kan ni genom att aktivt förespråka resefritt deltagande i möten påverka normer och värderingar hos samverkansaktörerna, exempelvis om du är inbjuden talare och hänvisar till Högskolan i Borås forskningsbaserade mål om årlig minskning av emissioner från flygresor?
Steg 2
Beakta högskolegemensamma målet för en hållbar resursanvändning:
- Är ditt deltagande på plats nödvändigt?
- Kan högskolan påverka normer för koldioxidsnåla samarbeten genom att föreslå digitala lösningar/hybridlösningar?
- Har du övervägt om det är rätt prioritering av din arbetstid och högskolans resurser?
- Överväg om resan är värd påverkan på miljö, kostnad och tid borta från arbetsplatsen. Varför måste du resa? Följer du högskolans mötes- och resepolicy?
- Interkontinentala resor utgör den största andelen av högskolans emissioner från tjänsteresande och det är framför allt dessa resor som behöver minska. Överväg om högskolans studio kan användas istället för att resa. Överväg om det räcker att resa vid endast första tillfället/uppstart av projektet för att sedan träffas digitalt.
- Är ni flera personer som tänkt delta – är det motiverat?
Steg 3
Vilka andra alternativ istället för att resa finns?
Kan någon redan på plats delta i ditt ställe/utföra uppgiften?
- Finns det andra vägar att gå för att utbyta information som inte kräver resor? Kan du ladda ner material från evenemanget eller följa livesändningar? Kan du medverka digitalt? Kan du använda högskolans studio för livesändning vid evenemang? Kan du ta stöd av EduTech rörande olika digitala pedagogiska verktyg, stöd för inspelning av föreläsningar och att hålla föreläsning av hög klass, coachning i hur du använder ministudios?
- Väg in om digitalt alternativ leder till att internationaliseringen förbättras kopplat till jämlikhet kring ekonomiska resurser och geografisk placering för resande, delaktighet och effektivitet.
Steg 4
Planering av din resa:
- Vid vilka tillfällen och hur planerar ni för bästa möjliga effekt av resorna?
- Hur underlättas tågresor? Tänk på den totala restiden inklusive tid för transfer och tid som tillbringas på flygplatsen. Jämför också kostnaden för olika resesätt. Väger andra möten, som har ändrats till digitala, upp för en längre restid med tåg istället för flyg?
- Om flyg övervägs: finns det CO2-budget kvar på enheten för denna resa - har ansvarig chef CO2-utrymme att säga ja till resan?
- Kan du kombinera resan med andra aktiviteter?
Steg 5
Bokning av din resa:
- Inom Sverige reser vi med tåg. Inrikes resor med flyg motiveras särskilt till närmaste chef. Många längre sträckor är möjliga att genomföra med nattåg.
- För många destinationer i Europa är tåg ett möjligt alternativ till flyg. Diskutera med resebyrån.
- Vid behov av flygresa ska mellanlandningar undvikas genom att ta tåg eller buss en del av sträckan. Diskutera med resebyrån om alternativ till flygresor inom Europa. Säkerställ att resan genomförs på ett säkert sätt och att arbetsmiljölagen följs för dygns- och veckovila.
- För interkontinentala resor är det osannolikt att det finns alternativ till flyg. Säkerställ att resan utförs på ett säkert sätt. Hur ska flygresa bokas med fokus på att minimera resandets negativa miljöpåverkan och på ett kostnadseffektivt sätt utan att verksamheten eftersätts? Kan du stanna extra dagar på resmålet för att minska ner på framtida resor? Kan du ta tåg till Kastrup eller Stockholm för att undvika mellanlandning?
- Rådgivning, resebyrå: Läs mer på sidan Tjänsteresor under rubriken "Inför din tjänsteresa".
- Kontakta HR för frågor om resebyråstöd och för access till rapporteringsverktyg. Mejla: hr@hb.se
- Kontakta Campus och hållbarhet för generella frågor om målet och koldioxidbudget. Mejla: campusservice@hb.se
- För koldioxidutsläpp och nuläge vid akademi/enhet, kontakta utsedd person vid den egna akademin/enheten.
- För stöd kring digitala verktyg, kontakta EduTech. Mejla: edutech@hb.se
Har du förbättringsförslag om hur högskolan kan få ner koldioxidutsläppen från flygresande samt avvikelser kring koldioxidbudget och resande i tjänsten? Mejla dina förslag: miljoledningssystemet@hb.se