Hållbarhetsaspekter på Högskolan i Borås
Hållbarhetsaspekter är aktiviteter som kan påverka miljön såväl direkt som indirekt och ska utgöra ett stöd i utformning av mål och i handlingsplaner hos varje avdelning/enhet.
Betydande hållbarhetsaspekter kan medföra risker och möjligheter. Till de direkta aspekterna hör exempelvis utsläpp av växthusgaser och avfall. Till de indirekta aspekterna hör de aktiviteter som inte i sig själva påverkar miljön men som har en indirekt effekt på miljön såsom forskning, utbildning och samverkan. Hållbarhetsaspekternas miljöpåverkan ska beaktas ur ett livscykelperspektiv.
De betydande direkta hållbarhetsaspekterna på Högskolan i Borås är:
- Tjänsteresor samt personal och studenters resor till och från arbetet. Framför allt är flygresande i tjänsten en betydande aspekt.
Miljöpåverkan: växthuseffekt, luftföroreningar, försurning, bildning av marknära ozon, exploatering av mark och vatten. - Uppvärmning/kylning av byggnader.
Miljöpåverkan: växthuseffekt, försurning, övergödning, hälsoeffekter, biologisk mångfald, växtskador, ozonuttunning, resurshushållning. - Avfall.
Miljöpåverkan: brutet kretslopp, växthuseffekt, hälsoeffekter, försurning, övergödning. - IT-utrustning och användning.
Miljöpåverkan: hälsoeffekter, biologisk mångfald.
De betydande indirekta hållbarhetsaspekterna på Högskolan i Borås är:
- Forskning och utbildning
Aspektförteckningen i sin helhet finner du på webbsidan Miljöledningssystem – rutiner och riktlinjer
Där kan du även följa utvecklingen år för år av den miljöpåverkan som både medarbetare och studenter står för.
Hållbarhetsaspekterna identifieras och bedöms av en grupp bestående av personer på högskolan som är väl insatta i berörda områden.
Välkommen att höra av dig med frågor och kommentarer till Campus och hållbarhet: campusservice@hb.se